Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Jørgen Rosenkrants
Hvilken Sumpsvirreflue? (Læst 107 gange) Postet d. 18-07-20 kl. 10:53
Jeg var overbevist om, at dette var en Almindelig Sumpsvirreflue (Helophilus pendulus). Men da jeg så ser billedet, mener jeg ikke, at 2/3 af bagskinnebenet er gult. Måske snyder billedet, men hvis det er rigtigt set, er det vel ikke en almindelig - men måske en Hybrid?

Den er fra Kærup Holme (Limfjords Vejlerne) d. 17./7.-20

Mvh.

Niels Jørgen

Hvilken Sumpsvirreflue? (Jeg var overbevist om, at dette var en Almindelig Sumpsvirreflue (Helophilus pendulus). Men da jeg s)
Niels Jørgen Rosenkrants har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 535)
Besvar | Kommentér

Kim Mogensen

Svaraktivitet:

(461)
#1 Svar postet d. 18-07-20 kl. 20:23. Emne: Hvilken Sumpsvirreflue?
Det er en Almindelig Sumpsvirreflue

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#2 Kommentar postet d. 18-07-20 kl. 20:40. Emne: Hvilken Sumpsvirreflue?
Hej Kim.

Tak for dit svar. Det var jo bestemt også min mening - og jeg var nok også blevet lettere forvirret, hvis jeg havde fået anden besked. Det var bare de 2/3 del gult bagskinneben, som drillede, men det må være billedvinkel/belysning, der får det til at se ud som 50/50.

Mvh.

Niels Jørgen

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#3 Kommentar postet d. 18-07-20 kl. 20:55. Emne: Hvilken Sumpsvirreflue?
Et godt supplerende kendemærke for denne art er, at der er en del gult også oven for bagbenenes knæ. Dét ses ikke hos de andre arter i slægten. Det er en han.

Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#4 Kommentar postet d. 19-07-20 kl. 01:23. Emne: Hvilken Sumpsvirreflue?
Hej Karsten.

Tak for den ekstra info om kendetegn, samt kønsbestemmelse.

Mvh.

Niels Jørgen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator