Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Jørgen Rosenkrants
Ringmærkning af Skestork? (Læst 337 gange) Postet d. 18-07-20 kl. 12:48
Skestorke fra Limfjords Vejlerne d. 17./7.-20

Jeg har ikke nogen tele, så mit billede er en udsnitsforstørrelse, og derfor noget grovkornet, men jeg mener, at det er godt nok til at kunne se, hvad jeg spørger om:

Skestorken yderst til venstre i billedet har nogle hvide "manchetter" på begge ben lige over knæet. Jeg går ud fra, at der er tale om ringmærkning. Mine spørgsmål er:

1: Er det rigtigt, at der er tale om ringmærkning?

2: Hvis der er tale om ringmærkning - hvorfor er der så

mærkning på begge ben?

3: Hvad er den sorte "gevækst", som ses lige over

"manchetten" på det venstre ben?

Mvh.

Niels Jørgen

Ringmærkning af Skestork? (Skestorke fra Limfjords Vejlerne d. 17./7.-20

Jeg har ikke nogen tele, så mit billede er en udsni)
Niels Jørgen Rosenkrants har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(972)
#1 Svar postet d. 18-07-20 kl. 15:14. Emne: Ringmærkning af Skestork?
Du kan læse om det her:

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#2 Kommentar postet d. 18-07-20 kl. 17:09. Emne: Ringmærkning af Skestork?
Hej Einar.

Mange tak for dit link. Du giver jo egentlig ikke et svar, men jeg antager, at du med linket svarer: "ja, det er en ringmærkning".

Faktisk var det først da jeg kom hjem, og fik billederne overført til computeren, at jeg opdagede de hvide "manchetter". Jeg var først i tvivl om, hvorvidt det faktisk var en ringmærkning. Det kunne jo også være en skadet fugl, som var blevet indleveret til en plejestation, og de hvide manchetter således en behandling af en skade. (derfor mit spørgsmål)

Jeg kan se i linket, at der faktisk ind i mellem anvendes mærkning på begge ben. Forklaringen gætter jeg mig til er, at det ved større fugle således er muligt med et spotting scope at identificere fuglen uden at indfange den (hvilket giver meget god mening).

"Gevæksten" på det ene ben, er jo så nok ikke en eller anden skade, som man har forsøgt at afhjælpe på en plejestation. Jeg går ud fra, at det så må være en eller anden reaktion på mærkningen (som måske har forskubbet sig). Jeg ved, at ringmærkning, i hvert fald i Danmark, men sikkert også de fleste andre steder, foretages af fugle-interesserede og godkendte folk, og med metoder, som normalt ikke vil skade fuglen. At det kan ske i specielle tilfælde er jo nok uundgåeligt - og fuglen her ser jo sund og frisk ud, og ser også fint ud til at kunne bruge benet. Så det er jo nok en kosmetisk ting, som fuglen nok er ligeglad med.

Mvh.

Niels Jørgen

Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen
#3 Kommentar postet d. 18-07-20 kl. 18:12. Emne: Ringmærkning af Skestork?
Hej Niels Jørgen

Ja, det er en form for ringmærkning (metalring med centralnavn og unik nummer), kombineret med flere farveringe. Det sorte du ser er et flag (plasticfane på en farveringene). Alt sammen for at få kombinationsmuligheder nok, så hver ringmærket fugl kan få en unik kombination. Den form for mærkning giver mulighed for at aflæse fuglen på 2-300 m afstand.

Da billedet ikke er godt nok til en aflæsning, fik du et link til alle mulighederne.

Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#4 Kommentar postet d. 18-07-20 kl. 18:37. Emne: Ringmærkning af Skestork?
Hej igen Einar.

Mange tak for uddybningen - nu giver det hele mening for mig. Og nu ærgrer det mig da lidt, at jeg ikke så det på stedet. Jeg havde et spotting scope med, men det lod jeg desværre blive i bilen.

Mvh.

Niels Jørgen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator