Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Sørgemyg - Sciara analis? (Læst 218 gange) Postet d. 19-07-20 kl. 12:56
Denne sørgemyg blev set d.18.7.2020 i Malling Østerskov. Blæst og elendighed gjorde, at alle mine fotos af den blev fuldkommen håbløse, undtagen eet (og dette ene er ikke billedet herunder). Jeg kan se, at det er en Sørgemyg, og i Naturbasen kan jeg også læse mig til, at dét at have en gul mave i sig selv ikke hæver et dyr op over betegnelsen "Sørgemyg ubest."

Men nu er det tid til næste og sidste billede.

(fortsættes)

Sørgemyg - Sciara analis? (Denne sørgemyg blev set d.18.7.2020 i Malling Østerskov. Blæst og elendighed gjorde, at alle mine fo)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1463 x 1723)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 19-07-20 kl. 13:07. Emne: Sørgemyg - Sciara analis?
Det eneste nogenlunde skarpe billede, jeg fik, er dette.

I Naturbasens Galleri så jeg, at en af de få slags sørgemyg, der var bestemt helt til art, var arten Sciara analis. Den havde gul mave og en række sorte firkanter på stribe ned ad maven, som på mit billede her. Ingen af de viste gallerifotos var ledsaget af nogen form for henvisning til bestemmelsestråde i Forum eller andre oplysninger om, hvad der havde tilladt en fuld artsbestemmelse i dette tilfælde. Det er således ikke lykkedes mig at finde ud af, hvad der egtl. gør en sørgemyg til en Sciara analis, eller om det overhovedet har noget som helst med kropstegning/farve at gøre. Så nu viser jeg bare mit eneste skarpe billede her, og vil gerne høre, om det gør nogen forskel, eller om vi stadig bare er i "Sørgemyg ubest."?

Vh Elisabeth

Sørgemyg - Sciara analis? (Det eneste nogenlunde skarpe billede, jeg fik, er dette.

I Naturbasens Galleri så jeg, at en af d)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1310 x 1519)
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(13636)
#2 Svar postet d. 19-07-20 kl. 15:29. Emne: Sørgemyg - Sciara analis?
Hej Elisabeth

Ja, det er jo nok analis eller hemerobioides, men jeg har ingen anelse! Her på stedet er Sørgemyggene uopdyrket land. Jeg gider ikke have besværet med dem (eller Dansemyg for den sags skyld), fordi de kræver en del mere end fx Svampemyg. Jeg vil henvise til en udmærket artikel af Kay Heller i det hollandske flueblad "De Vliegenmepper" - se linket HER side 3-8. Her kan man læse lidt om materiale og metoder.

Så selvom det kan lyde forkert, så lad være med at spilde krudt på dem. Det er alt for sjældent, de kan bestemmes længere end til, at det er en Sørgemyg. Men der er nok at tage fat på for en ambitiøs amatørinsektforsker

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 19-07-20 kl. 19:56. Emne: Sørgemyg - Sciara analis?
Hej Walther,

Tak for svaret! Jeg har fuld respekt for, at der bare er områder/dyregrupper, som man simpelthen ikke orker. Og det anede mig måske også, at du ikke var til sørgemyg . Det er jeg vanligvis heller ikke selv - det var bare den dér fine mave, hvor jeg lige skulle høre, om dokumentationen af dén betød nogen forskel. Det gjorde den så (muligvis) ikke, og fred være med det. Dyret bliver til Sørgemyg ubest.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator