Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lis Ravnsted-Larsen
Rødstjert/Husrødstjert - hun - ungfugl. (Læst 323 gange) Postet d. 20-07-20 kl. 12:26
Jeg har en eller anden slags rødstjert i haven. Den er meget sky. Det jeg har set er ikke hanner. Jeg har netop slået op, at forskellen på de to arters hunner er hvorvidt fuglen er lys under hagen og har lys ring om øjnene.

Nu har jeg netop været heldig ved et vindue, at luske mig ind på en fugl, som tog bad i fuglebadet. Den var væk før jeg fik listet mobilen frem, men den havde IKKE lyst bryst eller ring om øjet. Hvordan er ungfuglene? Kan jeg tage fejl af Husrødstjert hun og Rødstjert ungfugl?

Stedet er Vestmøn.

Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Mikael Lassen

Svaraktivitet:

(51)
#1 Svar postet d. 20-07-20 kl. 15:34. Emne: Rødstjert/Husrødstjert - hun - ungfugl.

Hvis bugen er grå/mørkegrå, så er det Husrødstjert; Rødstjert er rødbrun på bugen. Se f.eks. denne tråd:

- se linket HER

Derudover er deres levesteder forskellige:

"Husrødstjerten foretrækker store bygninger, omgivet af åbent, vegetationsløst areal, som f.eks. forekommer i havne- og industrikvarterer"

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#2 Kommentar postet d. 20-07-20 kl. 15:56. Emne: Rødstjert/Husrødstjert - hun - ungfugl.
Tak Michael. Jeg har lige været inde at se lidt på Netfugl. Der lå et billede af en ungfugl af Rødstjert, som så vidt jeg kan se ligner noget det fugl jeg så, så det er nok bare den. Men den lignede nu hun af Husrødstjert uden noget lyst på undersiden. Der må have været noget yngel her omkring - så to for lidt siden, men fuglene er meget hurtige.

Min have er ikke by, fabriksareal eller havn, og jeg har mange redekasser, så jeg har en opfattelse af, at der er yngel i en redekasse inde midt i sommerfuglebusken.

Men uden foto er det uafklaret. Så det må stå hen i det uvisse indtil jeg måske er mere heldig næste gang.

Mvh Lis

PS: Med mindre der er forskel på halerne? Jeg så meget tydeligt den badende fugls hale.

Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(1062)
#3 Svar postet d. 20-07-20 kl. 23:09. Emne: Rødstjert/Husrødstjert - hun - ungfugl.
Ud fra din beskrivelse lyder det usandsynligt, at det skulle være husrødstjert, men sikker bliver man selvfølgelig aldrig.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator