Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Kofoed-Hansen
hvilken flue med seglformede vinger? (Læst 189 gange) Postet d. 20-07-20 kl. 17:18
Denne lille flueart pilede rundt i antal på en stabel bøgestammer i Maltrup skov, Lolland 18/7. De var flyvedygtige, men bevægede sig mest rundt til fods. Hvad i alverden er det?

med venlig hilsen

Morten

hvilken flue med seglformede vinger? (Denne lille flueart pilede rundt i antal på en stabel bøgestammer i Maltrup skov, Lolland 18/7. De v)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (707 x 600)
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(13636)
#1 Svar postet d. 20-07-20 kl. 19:18. Emne: hvilken flue med seglformede vinger?
Det er en Bananflue i slægten Stegana, med fire arter i Danmark. Hvis du har et billede af en af dem fra siden, kan man sige noget om, hvad det er eller ikke er. Kun Stegana furta kan bestemmes umiddelbart, hvis vinklen er god.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#2 Kommentar postet d. 20-07-20 kl. 19:36. Emne: hvilken flue med seglformede vinger?
Tak, Walther, jeg er glad for bare at få slægt på. Jeg ville egentlig have lagt den i sprit, men det var der jeg fandt ud af at den faktisk kunne flyve.

med venlig hilsen

Morten

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#3 Kommentar postet d. 04-08-20 kl. 19:14. Emne: hvilken flue med seglformede vinger?
Hej Walther. Nu har gjort mit bedste - kan det os videre?

med venlig hilsen

Morten

hvilken flue med seglformede vinger? (Hej Walther. Nu har gjort mit bedste - kan det os videre?

med venlig hilsen
Morten)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#4 Kommentar postet d. 04-08-20 kl. 19:14. Emne: hvilken flue med seglformede vinger?
Hej Walther. Nu har gjort mit bedste - kan det hjælpe os videre?

med venlig hilsen

Morten

hvilken flue med seglformede vinger? (Hej Walther. Nu har gjort mit bedste - kan det hjælpe os videre?

med venlig hilsen
Morten)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#5 Kommentar postet d. 04-08-20 kl. 19:15. Emne: hvilken flue med seglformede vinger?
Og en isoleret vinge

hvilken flue med seglformede vinger? (Og en isoleret vinge)
Klik på billedet for original størrelse (670 x 600)
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#6 Kommentar postet d. 04-08-20 kl. 19:38. Emne: hvilken flue med seglformede vinger?
Hej igen

Nuvel, det er ikke furta, for palperne er gule, og øjnene er så vidt jeg kan se mere eller mindre runde. Hos furta er palperne sorte, og øjnene er meget højere end brede.

Hvis vingen er > 4 mm (normalt) er der to arter at vælge imellem. Hvis den < 4 mm (normalt) er der seks arter - i alt. De tre kendte danske arter, der ikke er furta, fordeler sig med hhv én og to i de to grupper. Dyret her må være en hun, og hunner i gruppen med små vinger er svære at skelne. Så uden overdrivelse altså ret svært stof

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#7 Kommentar postet d. 04-08-20 kl. 21:28. Emne: hvilken flue med seglformede vinger?
Av, det er da raketvidenskab....tusind tak, Walther. Vingerne var korte, så jeg vil undlade at title mine billeder med cf noget-som-helst

Med venlig hilsen

Morten

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator