Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. august 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peder Brøgger
Have-mynte eller "vild" mynte? (Læst 244 gange) Postet d. 20-07-20 kl. 21:29
En grov ca meterhøj plante, med firkantet håret stængel 6 x 6 mm. Stængelblade op til 10 cm lange, korthårede på oversiden, uldhårede på undersiden, rynket overflade ved nerverne. Stor gruppe på en fugtig plet ved en bæk; 50 meter fra et hus. Kraftig mynte-duft.

Jeg kan vente et par uger, og sende foto af blomster.

Have-mynte eller "vild" mynte? (En grov ca meterhøj plante, med firkantet håret stængel 6 x 6 mm. Stængelblade op til 10 cm lange, k)
Peder Brøgger har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#1 Kommentar postet d. 18-08-20 kl. 20:15. Emne: Have-mynte eller "vild" mynte?
Nu blomstrer den. Bleglilla, i lange aks. Hovedakset 9 cm.

Have-mynte eller "vild" mynte? (Nu blomstrer den. Bleglilla, i lange aks. Hovedakset 9 cm.)
Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#2 Kommentar postet d. 18-08-20 kl. 20:19. Emne: Have-mynte eller "vild" mynte?
Bestanden på mindst 15 kvm har jeg kendt i over 20 år uden at standse og kigge nærmere. Som sagt en fugtig plet ved en bæk; iblandet Dunet Dueurt og Kulsukker.

Ifølge en nyere tråd af 15. august ligner det Grøn Mynte.

Have-mynte eller "vild" mynte? (Bestanden på mindst 15 kvm har jeg kendt i over 20 år uden at standse og kigge nærmere. Som sagt en )
Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen
#3 Kommentar postet d. 18-08-20 kl. 22:03. Emne: Have-mynte eller "vild" mynte?
Kunne godt ligne Langbladet Mynte syn. Grå Mynthe, Mentha longifolia. Eller en hybrid hvor denne indgård. Tror dog mest på arten.

Jørgen

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7331)
#4 Svar postet d. 19-08-20 kl. 10:07. Emne: Have-mynte eller "vild" mynte?
Jeg er med på Grå Mynte.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peder Brøgger
#5 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 20:54. Emne: Have-mynte eller "vild" mynte?
Tak til Jørgen og Ole. Bladene er jo lange, og blomsterstanden grålig. Jeg synes dog ikke, at alle fotos i galleriet er af samme art.

Skal den indberettes, når det bare er en haveplante, der er hoppet over hækken (nåh ja, 50 m væk i dette tilfælde)?

Vh Peder

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7331)
#6 Svar postet d. 24-08-20 kl. 09:53. Emne: Have-mynte eller "vild" mynte?
Ja, den kan du godt indberette. Og der er nok en del fejl i galleriet. Det er svært at få fat i alle.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator