Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Emil Skovgaard Brandtoft
Et spørgsmål om Microdon (Læst 117 gange) Postet d. 22-07-20 kl. 16:01
I forbindelse med årets feltarbejde har jeg fundet to individer af en art Microdon ved Katbjerg Odde på sydsiden af Mariager Fjord. De var i parring, da jeg fangede dem, så jeg antager bestemt, at det drejer sig om én art.

De har rød-gulligt-ish scutellum, så når jeg forsøger at bestemme dem med hjælp fra Nationalnycklen ender jeg ved M. mutabilis/M. myrmicae.

Jf. både rødlisten og Nationalnycklen kan de to arter ikke skilles fra hinanden i imago-stadiet.

Jeg kan læse mig til, at man længe troede, at det drejede sig om én art, nemlig M. mutabilis. I 2002 bliver M. myrmicae beskrevet udfra karakterer og adfærd hos larverne. Jf. Nationalnycklen findes begge arter i Danmark.

Men i Naturbasen findes kun M. myrmicea og ikke M. mutabilis, på trods af at denne er den "oprindelige" art i Danmark. Er der en god forklaring på det?

Så nu til det store spørgsmål: Skal jeg registrere mine dyr som M. myrmicae, velvidende at de ikke kan bestemmes sikkert eller skal mine og alle andre imago-registreringer af M. myrmicae i virkeligheden over i rodekassen med Microdon sp.?

Burde man måske oprette et taxon der simpelthen hedder M. mutabilis/M. myrmicae, hvor de individer, der tydeligvis ikke er nogle af de andre Microdon-arter kan registeres?

Det var mange spørgsmål på en gang, så på forhånd tak for svar

Mvh Emil

Besvar | Kommentér

Emil Skovgaard Brandtoft
#1 Kommentar postet d. 22-07-20 kl. 16:40. Emne: Et spørgsmål om Microdon
Man kunne tilføje et spørgsmål om, hvorfor rødlisten tilsyneladende kun behandler M. myrmicae og ikke M. mutabilis, når nu begge arter findes i landet?

Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#2 Kommentar postet d. 23-07-20 kl. 08:49. Emne: Et spørgsmål om Microdon
Hej Emil,

Da artsparret Microdon mutabilis/M. myrmicae for 10 år siden blev behandlet på dansk i Entomologiske Meddelelser, var der tilsyneladende ingen verificerede danske fund af Microdon mutabilis. Det kunne forklare, hvorfor den ikke optræder på den danske liste.

Om der er sket noget på den front de seneste 10 år, må Tovinge-folket byde ind med

mvh Jørn

Besvar | Kommentér

Emil Skovgaard Brandtoft
#3 Kommentar postet d. 23-07-20 kl. 13:43. Emne: Et spørgsmål om Microdon
Tak for svaret, Jørn. Det hele giver jo god mening, hvis det rent faktisk er sådan, at vi kun har den ene art i landet.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator