Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. juli 2020

Et spørgsmål om Microdon

I forbindelse med årets feltarbejde har jeg fundet to individer af en art Microdon ved Katbjerg Odde på sydsiden af Mariager Fjord. De var i parring, da jeg fangede dem, så jeg antager bestemt, at det drejer sig om én art.

De har rød-gulligt-ish scutellum, så når jeg forsøger at bestemme dem med hjælp fra Nationalnycklen ender jeg ved M. mutabilis/M. myrmicae.

Jf. både rødlisten og Nationalnycklen kan de to arter ikke skilles fra hinanden i imago-stadiet.

Jeg kan læse mig til, at man længe troede, at det drejede sig om én art, nemlig M. mutabilis. I 2002 bliver M. myrmicae beskrevet udfra karakterer og adfærd hos larverne. Jf. Nationalnycklen findes begge arter i Danmark.

Men i Naturbasen findes kun M. myrmicea og ikke M. mutabilis, på trods af at denne er den "oprindelige" art i Danmark. Er der en god forklaring på det?

Så nu til det store spørgsmål: Skal jeg registrere mine dyr som M. myrmicae, velvidende at de ikke kan bestemmes sikkert eller skal mine og alle andre imago-registreringer af M. myrmicae i virkeligheden over i rodekassen med Microdon sp.?

Burde man måske oprette et taxon der simpelthen hedder M. mutabilis/M. myrmicae, hvor de individer, der tydeligvis ikke er nogle af de andre Microdon-arter kan registeres?

Det var mange spørgsmål på en gang, så på forhånd tak for svar :)

Mvh Emil

De senest indberettede arter i Naturbasen: