Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karsten Thomsen
Xanthogramma dives? (Læst 206 gange) Postet d. 22-07-20 kl. 19:16
På brændenælde ved skovkant, Lille Addit i dag. Da brystsiden har flere end to gule pletter, og vingen vist er tydeligt sort under radialåren, får jeg den til dives. Men det er en art, jeg ikke har truffet før, så en bekræftelse ville være kærkommen.

Xanthogramma dives? (På brændenælde ved skovkant, Lille Addit i dag. Da brystsiden har flere end to gule pletter, og ving)
Karsten Thomsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#1 Kommentar postet d. 22-07-20 kl. 19:17. Emne: Xanthogramma dives?
2

Xanthogramma dives? (2)
Besvar | Kommentér

Kim Mogensen

Svaraktivitet:

(461)
#2 Svar postet d. 22-07-20 kl. 20:06. Emne: Xanthogramma dives?
Hej Karsten.

Jeg kan umiddelbart kun se 2 gule pletter på brystsiden (henholdsvis en for og bag ved vingefæsnet). .

Desuden havde de to hanner, som jeg har set begge formørkede vingespidser, hvilket kan være lidt svært, at se på dine foto.

Så mit forsigtige bud vil være X. pedissequum, men får at være helt sikker ville jeg gerne have set lidt mere af undersiden.

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#3 Kommentar postet d. 22-07-20 kl. 20:40. Emne: Xanthogramma dives?
I min forståelse er det gule foran svingkøllen en tredje plet.

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#4 Svar postet d. 23-07-20 kl. 09:54. Emne: Xanthogramma dives?
Hej igen. I min uvidenhed troede jeg, at den store vandrette sidelinje blev regnet med blandt brystsidens gule pletter, så jeg kan godt følge dig, Kim. Jeg var forledt af Bot&Meutter, hvor pedissequum er afbildet uden gul plet foran svingkøllen, mens dives og stackelbergi er afbildet med. Imidlertid mener jeg at kunne finde tre pletter (markeret med røde pile). Ydermere burde der i min forståelse være sort under bagkroppens siderand, hvis det var pedissequum, hvor der her er gult (sort pil). Formørkningen af vingespids er ikke overbevisende, men den angives at være "svagere" hos hanner end hunner.

Xanthogramma dives? (Hej igen. I min uvidenhed troede jeg, at den store vandrette sidelinje blev regnet med blandt brysts)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Leif Bloss Carstensen
#5 Kommentar postet d. 23-07-20 kl. 10:08. Emne: Xanthogramma dives?
Hej

Jeg mener som Karsten at det er en X. dives på baggrund af pletterne på 2. bagkropsled.

Mine hanner har svagt formørkede vinger. Det kan være svært at se på billeder.

Karsten, har du prøvet Bents nøgle?

Mvh

Leif

Besvar | Kommentér

Kim Mogensen

Svaraktivitet:

(461)
#6 Svar postet d. 23-07-20 kl. 12:15. Emne: Xanthogramma dives?
Hej Karsten og Leif.

Det er helt rigtig, som Leif skriver at de formørkede vingespidser er mere utydelig ved hanner og kan være svært at se på foto.

Nu har jeg kigget på dine foto på min computer og kan godt se den sidste gule plet, altså tre i alt. Jeg tror ligeledes du har ret i, at der ville være mere sort på sideranden, så jeg er også enig i X. dives.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator