Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Garsdal Hansen
Sandløber: Lys variant eller ung? (Læst 162 gange) Postet d. 28-07-20 kl. 00:02
Jeg så denne sandløber i går ved Rødhus Strand (nordsøen). Jeg er i tvivl om hvorvidt det er en lys variant - hvad jeg synes at jeg tidligere har set - eller om det er en juvenil fugl. Jeg lægger et billede op af den fugl jeg spørger til (her), og et af en anden fugl i flokken af ryler, som jeg også mener er en sandløber, men er væsentligt mørkere.

Ole

Sandløber: Lys variant eller ung? (Jeg så denne sandløber i går ved Rødhus Strand (nordsøen). Jeg er i tvivl om hvorvidt det er en lys )
Foto: Ole Garsdal Hansen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 599)
Besvar | Kommentér

Ole Garsdal Hansen
#1 Kommentar postet d. 28-07-20 kl. 00:12. Emne: Sandløber: Lys variant eller ung?
Her den anden fugl fra flokken. som jeg også tror er en sandløber, men som er væsentligt mørkere end den første.

Hilsen

Ole

Sandløber: Lys variant eller ung? (Her den anden fugl fra flokken. som jeg også tror er en sandløber, men som er væsentligt mørkere end)
Foto: Ole Garsdal Hansen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3947)
#2 Svar postet d. 28-07-20 kl. 08:38. Emne: Sandløber: Lys variant eller ung?
Den øverste fugl er i fældning til vinterdragt, den nederste i næsten ren sommerdragt. De begynder ikke alle fældningen nøjagtigt samtidigt.

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6290)
#3 Svar postet d. 28-07-20 kl. 08:40. Emne: Sandløber: Lys variant eller ung?
Begge er adulte i overgangsdragt mellem sommer- og vinterdragt.

Den første er bare nået længere i fældningen, men de tiloversblivende rustfarvede fjer i ansigtet har ungfuglene aldrig.

Det er lige tidligt nok at se dem nu, men de dukker snart op.

De er mere ensartede og helt friske i dragten med et sort og beige mønster på ryggen.

Besvar | Kommentér

Ole Garsdal Hansen
#4 Kommentar postet d. 28-07-20 kl. 10:08. Emne: Sandløber: Lys variant eller ung?
Hej

Tak for svar til jer begge. Oplysningen om at juvenile fugle ikke kan have rester af rustrøde fjer vil jeg huske.

Hilsen Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator