Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Hansen
Dværgcanadagås + hybrid + fejlfarve eller hybrid? (Læst 382 gange) Postet d. 28-07-20 kl. 19:32
Bare for at være helt og aldeles sikker, har jeg en hybrid Canada/bramgås og en Dværgcanadagås her? To billeder med disse:

Og så et tredje, jeg undrer om er hybrid eller bare fejlfarvet - den var nemlig på størrelse med de almindelige?

Dværgcanadagås + hybrid + fejlfarve eller hybrid? (Bare for at være helt og aldeles sikker, har jeg en hybrid Canada/bramgås og en Dværgcanadagås her? )
Thomas Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Thomas Hansen
#1 Kommentar postet d. 28-07-20 kl. 19:33. Emne: Dværgcanadagås + hybrid + fejlfarve eller hybrid?
Set bagfra med det mørke bagparti:

Dværgcanadagås + hybrid + fejlfarve eller hybrid? (Set bagfra med det mørke bagparti:)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Thomas Hansen
#2 Kommentar postet d. 28-07-20 kl. 19:34. Emne: Dværgcanadagås + hybrid + fejlfarve eller hybrid?
Og så denne, fejlfarve eller hybrid?

Dværgcanadagås + hybrid + fejlfarve eller hybrid? (Og så denne, fejlfarve eller hybrid?)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Klaus Sørensen

Svaraktivitet:

(78)
#3 Svar postet d. 29-07-20 kl. 11:09. Emne: Dværgcanadagås + hybrid + fejlfarve eller hybrid?
Hej Thomas. PÅ foto 1 og 2 har du rigtignok 1 Dværgcanadagås ssp minima, og en hybrid Dværgcanadagås x Bramgås. Gåsen på foto 3 har jeg ved tidligere lejlighed vendt med en ekspert, og er nået frem til, at det er en Canadagås med ´fejlfarve´. Altså ikke en hybrid. Mvh Klaus

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Thomas Hansen
#4 Kommentar postet d. 29-07-20 kl. 13:43. Emne: Dværgcanadagås + hybrid + fejlfarve eller hybrid?
Takker Klaus, der var fem, måske seks små, men de fleste forsvandt i græsset, før jeg kunne knipse dem.

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1657)
#5 Svar postet d. 29-07-20 kl. 17:11. Emne: Dværgcanadagås + hybrid + fejlfarve eller hybrid?
Thomas, jeg er nødt til at korrigere Klaus. Det er ikke canada x bram hybrd - det er alle lille canadagås, Branta hutchinsii. Hvilken race det er, er ikke til at sige, da det er fugle fra Holland, og de er et miks af flere. Farvemæssigt ligner de minima, men næbbet er alt for karftigt og langt til en ægte minima.

Det hvide parti over øjet ses hos kæmperne blandt canadagæssene - maxima.

Besvar | Kommentér

Thomas Hansen
#6 Kommentar postet d. 29-07-20 kl. 18:24. Emne: Dværgcanadagås + hybrid + fejlfarve eller hybrid?
Hvad så med Dværgcanadagås + Bramgås, er det hvide i panden ikke et tegn på blanding et eller andet sted i kæden?.

Hvis de så var mikset med større Canadagåsearter som Maxima, ville de så ikke selv blive større?

Besvar | Kommentér

Thomas Hansen
#7 Kommentar postet d. 29-07-20 kl. 18:24. Emne: Dværgcanadagås + hybrid + fejlfarve eller hybrid?
Hvad så med Dværgcanadagås + Bramgås, er det hvide i panden ikke et tegn på blanding et eller andet sted i kæden?.

Hvis de så var mikset med større Canadagåsearter som Maxima, ville de så ikke selv blive større?

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1657)
#8 Svar postet d. 29-07-20 kl. 21:12. Emne: Dværgcanadagås + hybrid + fejlfarve eller hybrid?
Jo, de ville være større, hvis der direkte var maxima ind over, men de canadagæs, vi har her i Europa bærer stort set alle i en eller anden grad noget maxima i sig. Det er i store træk fire fugle af ubestemt herkomst fra Hagenbeck Zoo plus en importeret fra østkysten af USA (formodentlig canadensis), der er grundlaget for hele bestanden i Europa. Disse fugles efterkommere har også været inde over mange af de små canadagæs, der er undsluppet og har dannet bestand i Holland. Hvis du kigger på fuglene på dine billeder, så har de alle et (også for lille canadagås generelt) alt for stort næb. Uden at kunne bevise det, så er jeg ret sikker på, at det skyldes gener fra de større racer tidligere.

I øvrigt interessant, at både canadagås og lille canadagås (burde efter min mening stadig være en og samme art) nu træffes på fældningstræk i DK - nordpå i maj-juni og sydpå i august. Tilbage til Holland. Dine fugle er sikkert sydgående hollandske gæs, da der i stigende omfang er racer af de små imellem gæssene på fældningstræk.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Klaus Sørensen

Svaraktivitet:

(78)
#9 Svar postet d. 14-08-20 kl. 12:09. Emne: Dværgcanadagås + hybrid + fejlfarve eller hybrid?
Hej Niels. Jeg kan se, at du har korrigeret mig. Jeg understreger, at jeg ikke er ekspert på dette område. Inden bestemmelsen forhørte jeg mig derfor hos en ekspert. Han sagde, at det var hollandske fugle, af underarten minima. Altså Branta hutchinsii minima. Hybriderne er derfor ligedes hutchinsii minima x bramgås. Jeg vil tale med ham om det igen, for at være helt sikker. Men det er IKKE ´rene´ hutchinsii´er. Mvh Klaus

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator