Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jes Elnif
Dårligt foto - men gule bagben kan afgøre arten.. (Læst 148 gange) Postet d. 29-07-20 kl. 12:46
Måske...

Dårligt foto - men gule bagben kan afgøre arten.. (Måske...)
Jes Elnif har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (657 x 600)
Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen

Svaraktivitet:

(2709)
#1 Svar postet d. 29-07-20 kl. 13:10. Emne: Dårligt foto - men gule bagben kan afgøre arten..
Jeg mener, det er sorte bagfødder med gule hår på undersiden. Mit bud vil være Gulvinget Engsvirreflue, som er talrig nu.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jes Elnif
#2 Kommentar postet d. 29-07-20 kl. 13:29. Emne: Dårligt foto - men gule bagben kan afgøre arten..
Det lyder betagende og rigtigt

Tak skal du have

Hilsen Jes

Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen

Svaraktivitet:

(3610)
#3 Svar postet d. 29-07-20 kl. 16:47. Emne: Dårligt foto - men gule bagben kan afgøre arten..
Hej Jes og Karsten

Når jeg ser på denne flue, bemærker jeg nogle børster på brystoversidens venstre baghjørne, et såkaldt postalar callus. Sådanne børster fortæller, at fluen også har børster på scutellum. En enkelt art, C. canicularis er en undtagelse, men den kendes let på anden måde.

Sammenholdt med behårede øjne, kraftigt gultonede vingebaser og helt sorte ben og fødder er det en Cheilosia impressa. Det eneste, jeg ikke kan se tydeligt, er, om det er en han eller en hun.

Engsvirrefluerne, Chrysogaster, har ubehårede øjne og ingen børster på scutellum. Heller ikke på postalar callus.

Venlig hilsen

Bent

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#4 Kommentar postet d. 29-07-20 kl. 16:57. Emne: Dårligt foto - men gule bagben kan afgøre arten..
Jes, jeg var tydeligvis alt for hurtig, og overså både hår på øjne og børster på scutellum!

Besvar | Kommentér

Jes Elnif
#5 Kommentar postet d. 29-07-20 kl. 18:50. Emne: Dårligt foto - men gule bagben kan afgøre arten..
Hej Bent og Carsten

Tak til jer begge for svarene.

Dejligt at der bliver justeret og der kan justeres.

Jeg påtager mig ansvaret, når jeg beder om bestemmelse udefra et så dårligt foto, så kan fejltagelser selvfølgelig opstå

Jeg kan tilføje at det er en hun. - Set fra et endnu dårligere foto, som jeg end ikke vil offentliggøre, men mellemrummet kan ses.

Hilsen

Jes

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator