Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jesper Stoffregen
Fund af stort konkylie (Læst 325 gange) Postet d. 29-07-20 kl. 19:10
Hej

Kan nogen hjælpe mig med hvilket konkylie dette er? Jeg fandt det under udgravning til en trampolin i min have. Jeg har fået fortalt at kystlinien har fået tværs gennem min grund for mange år siden, så det er formodentlig skyllet i land engang. Jeg synes ikke at kunne finde konkylier i Danmark af denne størrelse jf. google.

Det vejer ca 1,4 kg og måler 20×18 cm, men da toppen mangler vil det nok have været tæt på 25 cm lang

På forhånd tak

Jesper

Fund af stort konkylie (Hej
Kan nogen hjælpe mig med hvilket konkylie  dette er? Jeg fandt det under udgravning til en tram)
Jesper Stoffregen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jesper Stoffregen
#1 Kommentar postet d. 29-07-20 kl. 19:11. Emne: Fund af stort konkylie
Billede

Fund af stort konkylie (Billede)
Besvar | Kommentér

Jesper Stoffregen
#2 Kommentar postet d. 29-07-20 kl. 19:11. Emne: Fund af stort konkylie
Billede

Fund af stort konkylie (Billede)
Besvar | Kommentér

Benedikte Szanday

Svaraktivitet:

(6)
#3 Svar postet d. 29-07-20 kl. 19:57. Emne: Fund af stort konkylie
Hei Jesper!

Velkommen til Fugle og Natur!

Dette er nok en nåtidig konkylie, som har ligget i jorden en stund. Arten er sannsynligvis den karibiske Aliger gigas (=Strombus gigas), en art som ofte ble medbragt som souvenir av sømænd.

- se linket HER

Mvh Benedikte.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#4 Kommentar postet d. 29-07-20 kl. 20:24. Emne: Fund af stort konkylie
Stol du trygt på Benedikte. De blev også i sin tid brugt som understøtning så tønderne nede i lasten ikke lå og rullede.

På øen Hirsholm, der havde mange søfolk og lodser, ligger der nogle på nogle grave.

Fund af stort konkylie (Stol du trygt på Benedikte. De blev også i sin tid brugt som understøtning så tønderne nede i lasten)
Foto: Kresten
Klik på billedet for original størrelse (700 x 465)
Besvar | Kommentér

Jesper Stoffregen
#5 Kommentar postet d. 29-07-20 kl. 20:38. Emne: Fund af stort konkylie
Mange tak for svar fra Jer begge. Jeg må se om der dukker yderligere op når jeg graver videre imorgen.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator