Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
14. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Nielsen
Tidsel? (Læst 231 gange) Postet d. 30-07-20 kl. 23:07
Hvilken tidsel? Skrænt ved Lindenborg Å. Mvh Thomas

Tidsel? (Hvilken tidsel? Skrænt ved Lindenborg Å. Mvh Thomas)
Thomas Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kjeld Forsom

Svaraktivitet:

(1926)
#1 Svar postet d. 31-07-20 kl. 07:42. Emne: Tidsel?
Formódentlig en Horsetidsel. Vis gerne et billede af grundblade

Hilsen Kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Nielsen
#2 Kommentar postet d. 31-07-20 kl. 08:06. Emne: Tidsel?
Hej Kjeld. Tak for svaret. Jeg er ret sikker på, at det ikke er en horsetidsel. Bægerbladene var ikke stikkende og planterne var mere kærtidselagtige. Den var også meget mere slank og opret end normalt. Hvis det er en horsetidsel, så er den i hvert fald meget forskellig i blomsterfarve og bygning end jeg er vant til. Jeg har desværre kun dette ene billede fra turen. Mvh Thomas

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#3 Kommentar postet d. 31-07-20 kl. 09:09. Emne: Tidsel?
we want the foliage too

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#4 Kommentar postet d. 31-07-20 kl. 09:21. Emne: Tidsel?
Snarere et spørgsmål end et forslag: Hvordan ser C. oleraceum x palustre egentlig ud?

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Thomas Nielsen
#5 Kommentar postet d. 31-07-20 kl. 10:28. Emne: Tidsel?
Ja, jeg tager ikke til Blåhøl i Himmerland lige med det samme for at fotografere bladene. Med her er min klassiske horsetidsel fra egne marker med næsten kuglerunde stærkt stikkende, strittende blomsterknopper, fuld af pigge og vinger. Måske en hybrid, men i så fald en succesfuld en med mange individer på den nordvendte, fugtige skrænt ved Lindenborg Å. Mvh Thomas

Tidsel? (Ja, jeg tager ikke til Blåhøl i Himmerland lige med det samme for at fotografere bladene. Med her er)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Thomas Nielsen
#6 Kommentar postet d. 31-07-20 kl. 10:30. Emne: Tidsel?
Og en horsetidsel mere af egen avl...….

Tidsel? (Og en horsetidsel mere af egen avl...….)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#7 Kommentar postet d. 31-07-20 kl. 10:31. Emne: Tidsel?
Fik C. oleraceum x palustre forevist for 35 år siden i Tingvad Kær; men det kniber efterhånden med den fotografiske hukommelse, og man tog jo ikke helt så mange billeder dengang…

Ja, den er her: - se linket HER (dansk materiale). Blomsterfarven passer ikke med den aktuelle; men den kan måske falde forskelligt ud fra incidens til incidens?

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#8 Kommentar postet d. 31-07-20 kl. 10:31. Emne: Tidsel?
Fik C. oleraceum x palustre forevist for 35 år siden i Tingvad Kær; men det kniber efterhånden med den fotografiske hukommelse, og man tog jo ikke helt så mange billeder dengang…

Ja, den er her: - se linket HER (dansk materiale). Blomsterfarven passer ikke med den aktuelle; men den kan måske falde forskelligt ud fra incidens til incidens?

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7291)
#9 Svar postet d. 31-07-20 kl. 10:32. Emne: Tidsel?
Umiddelbart vil jeg sige Forskelligbladet Tidsel med det lange kurvskaft og de stive vedhæng på kurvsvøbet. At der er 2 kurve sammen på det ene eksemplar er ikke normalt, men vel muligt.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator