Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Kjærgaard
En smudsig hvid humle med pjusket forkrop og plydset bagkrop (Læst 143 gange) Postet d. 31-07-20 kl. 12:09
En smudsig hvid humle med pjusket forkrop og plydset bagkrop. Desuden nogle mere/mindre tydelige sorte bånd på bagkroppen.

Størrelsen er der ikke tjek på, da billedet er fra sidste år, 27. juli.

Den er fotograferet i haven/Skørping på ildelugtende russisk mandstro.

Jeg har forsøgt at nøgle den ud fra "Feldbestimmungsschlüssel für die Hummeln Österreichs, Deutschlands und der Schweiz", men er stadig i total vildrede.

To billeder følger...

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard

En smudsig hvid humle med pjusket forkrop og plydset bagkrop (En smudsig hvid humle med pjusket forkrop og plydset bagkrop. Desuden nogle mere/mindre tydelige sor)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 449)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#1 Kommentar postet d. 31-07-20 kl. 12:10. Emne: En smudsig hvid humle med pjusket forkrop og plydset bagkrop
Et tåget rygfoto...

En smudsig hvid humle med pjusket forkrop og plydset bagkrop (Et tåget rygfoto...)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 451)
Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#2 Kommentar postet d. 31-07-20 kl. 14:07. Emne: En smudsig hvid humle med pjusket forkrop og plydset bagkrop
Måske en Agerhumle (han?). Som bærer på en eller anden snylter eller passager forrest på bagkroppen, jeg kan ikke se hvad det er.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Jan Sørensen

Svaraktivitet:

(39)
#3 Svar postet d. 31-07-20 kl. 18:26. Emne: En smudsig hvid humle med pjusket forkrop og plydset bagkrop
Hej Karl

Jeg vil give Ole ret i hans bud, det er en Bombus pascuorum han (Agerhumle).

Den er meget variabel i farvetegningen, og her er det den lyse.

Den kan forveksles med Bombus muscorum (Moshumle),og Bombus humilis (Foranderlig humle).

Men et sikkert tegn er, at Agerhumle har iblandede sorte hår på bagkroppen.

- se linket HER

- se linket HER

MVH.

Jan

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#4 Kommentar postet d. 01-08-20 kl. 01:06. Emne: En smudsig hvid humle med pjusket forkrop og plydset bagkrop
Tak for humlehjælp til jer begge.

Vh Karl

Besvar | Kommentér

Kåre Würtz Sørensen

Svaraktivitet:

(613)
#5 Svar postet d. 01-08-20 kl. 16:37. Emne: En smudsig hvid humle med pjusket forkrop og plydset bagkrop
Det ligner en lys jordhumle han.

Mvh Kåre

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#6 Kommentar postet d. 01-08-20 kl. 17:53. Emne: En smudsig hvid humle med pjusket forkrop og plydset bagkrop
OK. Her er Jordhumle-hannerne godt nok noget mere spraglede.

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#7 Kommentar postet d. 02-08-20 kl. 00:33. Emne: En smudsig hvid humle med pjusket forkrop og plydset bagkrop
Hej Kåre

De er godt svære at få styr på de lådne småfyre: Humle, snyltehumle, dronninger, hunner (arbejdere), hanner (droner). Så langt så godt, men artsbestemmelsen... uha-da-da.

Af den tyske side, som jeg refererede til, er adskillelsen af de to arten især afhængig af opfattelsen af bagkroppen hos de to arter: Agerhumlen med tendens til det brunlige og Lys jordhumle hvid på 4, 5, 6te bagkropsled. Og så er der gjort opmærksom på det gule i ansigtet på Lyse Jordhumle. Den detalje er også nævnt i - se linket HER, som du vist har et stort kendskab til....

Mine billeder omfatter ikke et frontalt portræt, men jeg stoler på din vurdering, og kalder den Lys Jordhumle - han, i mit private billedarkiv.

Registrering på F&N vil jeg undlade medmindre du/ andre skubber bagpå...

Venlig hilsen

Karl

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(458)
#8 Svar postet d. 02-08-20 kl. 00:57. Emne: En smudsig hvid humle med pjusket forkrop og plydset bagkrop
Hej alle,

Nu er Kåre jo mere eller mindre professionel, og det er jeg ikke, men jeg vil alligevel tillade mig et lille støttende pip: jeg er helt på linie med Kåre. Fra jeg først så tråden her, tænkte jeg Lys Jordhumle han, og ikke nogetsomhelst andet. Det var en kombination af det "bamsede" look hos dyret - som jeg aldrig har bemærket hos en Agerhumle, men som de lyse jordh.hanner ofte udviser til overflod - og så især de to meget markante, ret smalle sorte striber på bagkroppen, som netop er en Lys jordhumle-han-specialitet.

Jeg tror, at det, som ingen åbent har nævnt her i tråden og som derfor (måske?) kan føre på vildspor, er, at det tydeligvis drejer sig om et dyr, der er blevet stærkt afbleget i farverne i sæsonens løb. Mange humler "falmer" i løbet af deres korte liv på den måde, at især den gule del af behåringen efterhånden blegner, tit til helt hvid, så der fremkommer tilsyneladende helt nye og mystiske kombinationer. Man kan af og til tro, at man står overfor en helt ny humleart. Men så er det bare et dyr, hvor gult med alderen er blevet til mere eller mindre hvidt. Det er det, som er sket her, vil jeg mene, og det, der dermed er forklaringen på, hvordan en Lys Jordhumle-han kan komme til at tage sig sådan her ud.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Jan Sørensen

Svaraktivitet:

(39)
#9 Svar postet d. 02-08-20 kl. 18:25. Emne: En smudsig hvid humle med pjusket forkrop og plydset bagkrop
Ja hej igen alle.

God gennemgang du kommer med der Elisabeth, jeg har nok stirret mig blind på at sammenligne den med Moshumle, og Foranderlig humle.

Derved har jeg overset, at andre Humler også kan blive meget afbleget sidst på sæsonen.

De kommer derved til at ligne hinanden, og kan være svære at adskille.

Det med det "bamsede" udtryk, og de 2 sorte bånd ser meget rigtigt ud her.

Karl kom også med nogle kendetegn, men måske kan Kåre uddybe med flere kendetegn?

MVH.

Jan

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator