Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni & Peter Nielsen
Dyndflue? (Læst 174 gange) Postet d. 01-08-20 kl. 09:49
Denne dyndflue her er jeg i tvivl om - fundet på ´Hede NV for Røde Sø´, Midtjylland d. 31.7.20.

2 fotos

vh/Anni

Dyndflue? (Denne dyndflue her er jeg i tvivl om - fundet på ´Hede NV for Røde Sø´, Midtjylland d. 31.7.20.

2)
Foto: Anni Nielsen
Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen
#1 Kommentar postet d. 01-08-20 kl. 09:51. Emne: Dyndflue?
2

Dyndflue? (2)
Foto: Anni Nielsen
Klik på billedet for original størrelse (787 x 600)
Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen
#2 Kommentar postet d. 15-08-20 kl. 16:16. Emne: Dyndflue?
Kunne det - selv om det ikke er særlig realistisk - evt. være Eristalis cryptarum?

vh/Anni

Besvar | Kommentér

Jørn Lausen

Svaraktivitet:

(59)
#3 Svar postet d. 15-08-20 kl. 17:08. Emne: Dyndflue?
Jeg tror mere på Eristalis lineata. Have-Dyndflue, men er ikke ekspert.

Mvh Jørn

Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen

Svaraktivitet:

(3610)
#4 Svar postet d. 15-08-20 kl. 17:17. Emne: Dyndflue?
Hej Anni og Jørn

E. cryptarum har overvejende gule ben. E. lineata har sorte bagfødder. Det er en Eristalis pseudorupium. Hun. Den kendes på de delvis gule bagfødder og de matte grå tværstriber af bestøvning på bagkropsleddene. Den lignende E. picea finder man ikke i eftersommeren.

Venlig hilsen

Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen
#5 Kommentar postet d. 15-08-20 kl. 17:43. Emne: Dyndflue?
Hej Bent, mange tak for hjælpen.

Den var lidt svær at finde frem til. Jeg har ikke set den før, og var godt klar over det var en Eristalis, (og næppe en cryptarum fordi hos den er alle skinneben helt gule foruden at den iflg. Nationalnyckeln er i drastisk tilbagegang i DK og kun er kendt fra få lokaliteter i Vestjylland - og seneste fund skulle være fra 1986), men der strandede jeg så.

Herligt med E.pseudorupium - som jeg først nu skal til at læse om.

vh/Anni

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator