Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
14. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Et absolut tægemysterium! (Læst 80 gange) Postet d. 01-08-20 kl. 13:17
Gåden her har naget mig i ugevis:

Jeg har på min terrasse et fuglefoderhus, der står på en stolpe (som de fleste vel gør). Hvert år i højsommeren besøges denne stolpe for nogle uger af en række barklusarter, som jeg ellers ikke støder på så tit (om nogensinde). Åbenbart gror der på stolpen nogle - jeg tror, det er en slags mikrosvampe, som er usandsynligt lækre i flere barklusarters øjne. Desværre er nærfotografering af stolpen ikke så let, da man gerne må ned og knæle på jorden og indtage underlige stillinger for at komme til dyrene.

D.6.7.2020 havde jeg ligget og vredet mig for at tage billeder af fouragerende barklus på stolpen. Vel inden døre igen opdagede jeg først på computerskærmen, at der på et af billederne var kommet et "bonusdyr" med på et af barklusbillederne. Dyret syntes at være nogenlunde samme størrelse som barklusen, sådan omkring 3,0 mm. Det var tydeligvis en tæge, og jeg bildte mig da også ind udfra udseende, hovedform m.m. at genkende en form for bladlustæge. Men de farver og tegninger, som det uskarpe billede viste på dækvingerne (og da ikke mindst cuneus), kunne jeg ikke forene med nogen af mig kendt bladlustæge. Herunder ses det omtalte billede (men der kommer flere).

(fortsættes)

Et absolut tægemysterium! (Gåden her har naget mig i ugevis:

Jeg har på min terrasse et fuglefoderhus, der står på en stolpe)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1091 x 1246)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 01-08-20 kl. 13:24. Emne: Et absolut tægemysterium!
Efterfølgende prøvede jeg at genfinde tægen på den dér skrækkelige stolpe, og kun tre dage efter, d.9.7., lykkedes det også. Desværre var det umuligt for mig at sno mig så meget, at der kunne komme gode billeder ud af det. Jeg viser nu 2 billeder af det genfundne dyr, begge fra 9.7. Det lykkedes mig aldrig siden at genfinde tægen.

(fortsættes)

Et absolut tægemysterium! (Efterfølgende prøvede jeg at genfinde tægen på den dér skrækkelige stolpe, og kun tre dage efter, d.)
Klik på billedet for original størrelse (1199 x 1383)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 01-08-20 kl. 13:33. Emne: Et absolut tægemysterium!
Sidste billede.

Jeg synes jo stadig, helhedsindtrykket siger "bladlustæge". Samtidig har jeg ikke kunnet finde nogen bladlustægeart, hvis cuneus har en hvid stribe øverst og derefter er mørkerød, og jeg genkender heller ikke den smalle, lyse "V-formede halsudskæring" (clavus). Tægen er der på billederne, så den må jo findes. Når jeg ikke kan finde mening i det, jeg ser, siger det vel først og fremmest noget om, at der er flere tæger mellem himmel og jord, end jeg på nogen måde kender til.

Personligt må jeg kaste håndklædet i ringen. ER DER NOGEN, DER GENKENDER DENNE TÆGE TRODS DE DÅRLIGE BILLEDER?

Vh Elisabeth

Et absolut tægemysterium! (Sidste billede.

Jeg synes jo stadig, helhedsindtrykket siger "bladlustæge". Samtidig har jeg ikke)
Klik på billedet for original størrelse (966 x 1061)
Besvar | Kommentér

Werner Meng

Svaraktivitet:

(8105)
#3 Svar postet d. 01-08-20 kl. 17:24. Emne: Et absolut tægemysterium!
Det er en han af Lrcula sp. mulighvis L. elegantula

M.v.h. Werner

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 01-08-20 kl. 18:10. Emne: Et absolut tægemysterium!
Hej Werner,

Fantastisk! Du løste gåden, og så endda med bravour. Jeg havde håbet på en af den slags opklaringer, hvor man slår sig for panden: "Åh JA! Selvfølgelig! Det har ligget lige foran næsen på mig hele tiden, men jeg var for dum til at se det!" Og det VAR sådan en opklaring. - I min "forhistorie" før skrev jeg kun om barklus, fordi de er min kæreste anledning til at sidde og vride mig med kameraet under foderhuset. Men på samme tid, som barklusene hvert år går i aktion, dukker der også sædvanligvis flere Loricula elegantula op. I år var der særligt "mange", mindst 4 individer ihvertfald, og når vi taler om et samlet fladeareal på, skal vi sige, 15 x 15 cm, så synes jeg, det er mange.

De har så allesammen været hunner, kan jeg nu forstå. Jeg har aldrig kunnet finde læsestof om arten hverken i bøger eller på div. hjemmesider, og jeg havde fået den private vrangforestilling, at individer med lang og relativt slank bagkrop var hanner, mens dem med kort og tyk, bred bagkrop var hunner. (Der ER nemlig variation i bagkroppens udseende.) Jeg anede ikke, at arten var en af dem, hvor kønnene er helt vildt forskellige af udseende.

TUSIND tak for denne herlige opklaring af mit "mysterium". Jeg kan se, at der ikke er et eneste billede af en han i Galleriet indtil videre (helt almindelige kan de ikke være), så jeg bliver nok nødt til at finde et af de mindst grufulde fra denne tråd og lægge op, for det her skal folk da vide. Det er SÅ godt. Tak igen!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator