Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
9. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rasmus Keis Neerbek
Mini stankelben (Læst 49 gange) Postet d. 01-08-20 kl. 15:56
Hej

Jeg kan slet ikke få denne i mål. Snuppet i går ved Klevadseng på en hassel, hvor der jo både er å, eng og skov indenfor et stenkast.

Hvis jeg trækker lidt i den, kan den sikkert lige snige sig op på 5 mm.

Jeg har rodet med Stubbs´ nøgler, hvor jeg ender i omegn af noget Cylindrotomidae, men det ser ikke rigtigt ud. Jeg har også forsøgt med DKs Fauna, hvor jeg rammer Limnobiidae, men underfamilierne rammer heller ikke, for hvis vingen ser nogenlunde rigtig ud så passer antal antenneled ikke og omvendt.

Samtidig er den voldsomt svært at tage billeder i sprit, hvor jeg skal positionere, stille skarpt samt trykke på "tag billede"-knap samtidig, så jeg mangler en 2-3 hænder for det for alvor bliver godt.

Nogen bud?

Mini stankelben (Hej

Jeg kan slet ikke få denne i mål. Snuppet i går ved Klevadseng på en hassel, hvor der jo både)
Rasmus Keis Neerbek har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#1 Kommentar postet d. 01-08-20 kl. 15:58. Emne: Mini stankelben
Forsøg på at få et vingeskud, men de ligger konstant dobbelt - bemærk den skarpe vinkel på R1

Mini stankelben (Forsøg på at få et vingeskud, men de ligger konstant dobbelt - bemærk den skarpe vinkel på R1)
Besvar | Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#2 Kommentar postet d. 01-08-20 kl. 16:02. Emne: Mini stankelben
Meget mørkt forkrop, hoved og antenner, og sammenholdt med antennernes form gjorde det, at jeg røg til Triogma trisulcata i Cylindrotomidae-nøglen, men der er meget andet der ikke stemmer.

Mini stankelben (Meget mørkt forkrop, hoved og antenner, og sammenholdt med antennernes form gjorde det, at jeg røg t)
Besvar | Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#3 Kommentar postet d. 01-08-20 kl. 16:04. Emne: Mini stankelben
Bagenden

Mini stankelben (Bagenden)
Besvar | Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#4 Kommentar postet d. 01-08-20 kl. 16:11. Emne: Mini stankelben
Opdagede netop at den ene antenne er beskadiget, og der er 14 led. Er vi ovre i Limnobia?

Besvar | Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#5 Kommentar postet d. 01-08-20 kl. 16:20. Emne: Mini stankelben
Nej da, Dicranomyia morio! Ikke??

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(13472)
#6 Svar postet d. 02-08-20 kl. 13:24. Emne: Mini stankelben
Hej

Ja, du har sandsynligvis ret. Jeg har ligeså svært ved at se detaljerne som dig Men kan du få genitalierne til at passe med tegninger/billeder her - se linket HER så er den god nok. Slægten ser i alt fald rigtig ud!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#7 Kommentar postet d. 02-08-20 kl. 15:23. Emne: Mini stankelben
Hej

Det er spøjst, for grunden til at jeg ikke har ramt den er, at jeg opfatter vingen akkurat som den sidste tegning (Séguy 1941), hvilket naturligt giver lidt bøvl i nøglen.

Men det kan kun være den.

mvh, Rasmus

Besvar | Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#8 Kommentar postet d. 02-08-20 kl. 15:23. Emne: Mini stankelben
Hej

Det er spøjst, for grunden til at jeg ikke har ramt den er, at jeg opfatter vingen akkurat som den sidste tegning (Séguy 1941), hvilket naturligt giver lidt bøvl i nøglen.

Men det kan kun være den.

mvh, Rasmus

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator