Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. august 2020

En klyde i Engsøen?

Min mand ville lige vise mig Lagunen og Engsøen (Fhv Gyldensteen inddæmning), og da vi kører langs Engsøen, kan jeg se det bagerste af en fugl (dvs ryg og hale), den er meget hvid med ligesom et sort V fra skulder til hale, og jeg synes jo, at jeg burde kende den.

Men mine billedopslag på nettet og i fuglebøgerne er lidet hjælpsomme, så jeg er landet på klyde, selvom den så mangler et par striber midt på ryggen?

På tilbagevejen kiggede jeg godt efter, men så "kun" en gravand, og så de samme tre ænder, som vi også så på udturen.

HVAD de er- vil jeg ikke engang gætte på, det var mor og børn- og det var ikke gråænder. Edderfugle var næbbet ikke rigtigt til.

Nå, min mand har lovet mig flere ture derud, hvor jeg kan have kikkert mv med. ;-)

PS:

I går henledte han (manden min) min opmærksomhed på, at hundredevis af måger lå og fløj på de termeske opvinde omkring vores hus. Der var virkelig mange! Det har jeg ikke set før, at måger kan gøre.

Jeg kunne på trods af kikkert ikke bestemme dem, og med det blotte øje fik jeg nærmest hvide pletter for øjnene.

Men sjovt og specielt!


De senest indberettede arter i Naturbasen: