Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lea Jensen
Identifikation af nymfe/larve (Læst 53 gange) Postet d. 01-08-20 kl. 20:26
Jeg har adskillige af disse små nymfer/larver i alle mine havedamme, men kan ikke finde ud af, hvilken art, det er. De er ca. 8-10 mm lange og findes på 10-20 cm vand og bevæger sig meget hurtigt.

Ud fra hovedet at dømme, vil jeg selv gætte på, det er en flue af en slags - men hvilken?

Identifikation af nymfe/larve (Jeg har adskillige af disse små nymfer/larver i alle mine havedamme, men kan ikke finde ud af, hvilk)
Lea Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#1 Kommentar postet d. 04-08-20 kl. 10:23. Emne: Identifikation af nymfe/larve
På haletrådene ligner den en døgnfluenymfe i slægten Cloeon. Deres iltoptagelse skulle kun i ringe grad afhænge af strømmende de vand, hvorfor de ofte træffes i søer og damme (Peter Wiberg-Larsen: Slørvinger og Døgnfluer, Miljøstyrelsen 1984).

Man kan ikke se så meget på billedet, så det går ikke at nøgle kræet. Kan du ikke prøve at fiske nogle op og tage nogle flere billeder i en hvid balje eller lignende?

DBH Ole

Identifikation af nymfe/larve (På haletrådene ligner den en døgnfluenymfe i slægten Cloeon. Deres iltoptagelse skulle kun i ringe g)
Foto: Lea Jensen
Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#2 Kommentar postet d. 04-08-20 kl. 10:29. Emne: Identifikation af nymfe/larve
Som dette billede af Mogens Holmen: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#3 Kommentar postet d. 04-08-20 kl. 10:32. Emne: Identifikation af nymfe/larve
Eller dette af Finn Krone: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator