Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
En Sødtduftende Tåreblad? (Læst 748 gange) Postet d. 23-07-08 kl. 15:47
Kan ikke få det til andet, men er alligevel noget i tvivl.

Voksede i overdrevslignende græs ved siden af grusvej med bøg, birk og eg.

Hat fra 4 > 7 cm, en anelse klæbrig ved kysseprøven. Duften er virkelig kraftigt sødt/parfumeret/noget andet, selv få lameller kan lugtes.

Sporer citronformede 5-6x12-12,5 my.

Ingen øskner såvidt jeg kan se, men jeg er jo ingen ørn til mikr. endnu.

Hvad siger I?

En Sødtduftende Tåreblad? (Kan ikke få det til andet, men er alligevel noget i tvivl.
Voksede i overdrevslignende græs ved sid)
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#1 Kommentar postet d. 23-07-08 kl. 17:02. Emne: En Sødtduftende Tåreblad?
Jeg synes heller ikke den ligner, det kan være du kan få Jan V. til at bide på krogen, når han kommer tilbage fra ferie (hvor han ellers er?)

Ifølge hans bog The genus Hebeloma i serien Fungi of Northern Europe 3, så er der (mindst) 5 arter i Dk, og ingen af hans fotos er oplagte; rent bortset fra at jeg kender den gruppe af tåreblade meget dårligt.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 Kommentar postet d. 23-07-08 kl. 17:05. Emne: En Sødtduftende Tåreblad?
Tak Torbjørn - jeg troede at du var ved at pakke? .

Gad vide om Erik eller Michael har en mening.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 23-07-08 kl. 17:08. Emne: En Sødtduftende Tåreblad?
Det kan de ikke have uden mikro

Ja jeg pakker ind imellem andre ting.

God svampesæson Margaretha

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 23-07-08 kl. 17:32. Emne: En Sødtduftende Tåreblad?
Tak for dit fromme ønske, og i lige måde.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#5 Svar postet d. 23-07-08 kl. 20:37. Emne: En Sødtduftende Tåreblad?
Hov Hov, man kan godt have en mening om noget uden at have resultatet

Men nej jeg skal ikke nyde noget af at lege gætteleg med den her gruppe. Sådanne plejer jeg at overlade til de profesionelle,

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#6 Kommentar postet d. 23-07-08 kl. 20:52. Emne: En Sødtduftende Tåreblad?
Hvis ikke den havde sådan en ørebedøvende vellugt havde jeg skrottet den på fundstedet. Nå, jeg tørrer den til senere, i oktober skal ekspertisen vel også have noget at lave medens vi andre sidder og sveder over mikroskoperne.

Underalle omstændigheder - tak for kommentarerne.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#7 Svar postet d. 23-07-08 kl. 21:13. Emne: En Sødtduftende Tåreblad?
Michael, jeg beklager at min bemærkning var lidt for hurtig og smart (også trods symbolet).

Vi kan alle lære noget af at se et godt foto af en art vi ikke har set før. Men de sødtduftende tåreblade er der vist næsten kun Jan som vil kunne kende (nogle af dem) i felten, men han har altså også specialstuderet dem i snart 25 år. Det er i øvrigt en slægt, der stadig rummer mange ubeskrevne arter, også i Danmark; den er Jan m.fl. ved at udrede i øjeblikket via præcise feltbeskrivelser, fotos og dna!

venligst

Tor

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#8 Svar postet d. 12-08-08 kl. 20:18. Emne: En Sødtduftende Tåreblad?
Men Torbjørn, Margaretha anfører jo netop mikrokarakterer, som hjælper os til at bestemme arten. Der er kun kendt fire arter i den sødtduftende gruppe i Danmark, hvilket gør det hele meget lettere. De to almindeligste arter i Jan Vesterholts tidligere behandlinger af gruppen på dansk, Sødtduftende Tåreblad og Parfume-Tåreblad, har har nu synonymiseret. Så meget desto bedre, fordi han i sine to behandlinger af gruppen på dansk har givet de danske navne til den modsatte art på kryds! Foruden Sødtduftende Tåreblad findes der nu Storsporet Tåreblad (Hebeloma gigaspermum) med sporer 11,7-17,8 x 6,5-9,4 my, den kan vi udelukke takket være Margarethas sporemålinger; Filtet Tåreblad (Hebeloma hetieri, tidligere tomentosum), som kan kendes på filtet, ikke klæbrig hat, den kan vi også udelukke; H. fusisporum har tenformede, ikke citronformede sporer; H. fusipes (ikke fundet i Nordeuropa)har sporer 11,0-14,6 x 6,5-8,7 my. Altså er vi ladt tilbage med Sødtduftende Tåreblad (H. sacchariolens) med sporer 10.0-15,7 x 5,7-8,4 my, hvilket passer fint med Margarethas sporemål. Svampen er bestemt.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#9 Svar postet d. 12-08-08 kl. 20:37. Emne: En Sødtduftende Tåreblad?
Erik, jeg synes det er fint hvis du vil tage ansvaret for bestemmelse af arten. Jeg har blot en generel ulyst til at sætte navn på svære arter uden mikroskopi, i dette tilfælde vil jeg dog gladeligt indrømme at jeg kun har forsøgt at bestemme denne gruppe et par gange!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator