Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Kofoed-Hansen
Anoscopus albifrons? (Læst 41 gange) Postet d. 02-08-20 kl. 18:32
Denne smukke 3,4 mm lange cikade er ketschet i en stirabat i Rudeskov NEZ 31/7. Jeg kan bedst få den til albifrons, men det ligner ikke helt nogen billeder, jeg kan finde af arten .

- men den skulle vist også være temmeligt variabel. Er det den?

mvh Morten

Anoscopus albifrons? (Denne smukke 3,4 mm lange cikade er ketschet i en stirabat i Rudeskov NEZ 31/7. Jeg kan bedst få den)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (726 x 600)
Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(3306)
#1 Svar postet d. 02-08-20 kl. 22:25. Emne: Anoscopus albifrons?
Hej Morten

Kun 3,4 mm og fundet på en skovsti, så vil jeg også sige albifrons - og at den er variabel, kan du allerede se ved at sammenligne højre og venstre side af dit dyr her

Var fundstedet i stedet en saltpåvirket eng og størrelsen 3,6 mm eller større ville jeg sige albiger - var fundstedet en strandeng med Strand-Annelgræs og størrelsen var over 4,0 mm ville jeg tænke på limicola; den er endnu ikke fundet sikkert her i landet, men den findes helt sikkert et sted derude (jeg har hørt om mulige fund, men der skal lige genitaltjekkes før det kan verificeres - det er ældre samlingsdyr, og om jeg får mulighed for at tjekke dem er ikke godt at vide).

Alle målene gælder hanner - hunner er større og mere eller mindre ensfarvede brune (og tit ret umulige at sætte sikkert navn på - jeg har selv et par mulige limicola-hunner siddende i samlingen fundet for mange år siden på Skallingen )

Mvh Ulrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#2 Kommentar postet d. 02-08-20 kl. 23:18. Emne: Anoscopus albifrons?
Mange tak for bekræftelse og guide til slægtsbrødre. Så er der noget at holde øje med, når jeg kommer til kysten.

Der var meget langt til noget som helst saltpåvirket ifm. dette dyr og min størrelsesangivelse var måske næsten i overkanten (foto), så jeg vil med ro i sindet tage dit ord for gode varer og kalde den albifrons.

med venlig hilsen

Morten

Anoscopus albifrons? (Mange tak for bekræftelse og guide til slægtsbrødre. Så er der noget at holde øje med, når jeg komme)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (700 x 600)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator