Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Hansen
Rhagio tringarius? (Læst 124 gange) Postet d. 03-08-20 kl. 11:23
Så denne flue på rejnfan i dag ved Viborg og tog et billede af den, da den ikke lignede en helt alm flue pga den hvide plet på spidsen af bagkroppen. Jeg ved ærlig talt ikke så meget om fluer, men jeg prøvede at uploade et billede til iNaturalist og den dens AI er ret sikker på at vi er inden for slægten rhagio. En anden bruger derinde har foreslået rhagio tringarius, og det er også appens bedste bud på en art.

Den ligner også ret så meget når jeg ser billeder af arten på nettet, men jeg har ikke kunnet se en så stor hvid plet på nogle af de andre artsbilleder. Kan det være en eller anden form for svampeangreb på fluen eller er det måske en anden art?

Rhagio tringarius? (Så denne flue på rejnfan i dag ved Viborg og tog et billede af den, da den ikke lignede en helt alm )
Foto: rhagio på rejnfan
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(13636)
#1 Svar postet d. 03-08-20 kl. 13:44. Emne: Rhagio tringarius?
Hej Kim

Det hele passer: Rhagio tringarius, han.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#2 Kommentar postet d. 03-08-20 kl. 20:24. Emne: Rhagio tringarius?
Hej Walther!

Tak for svar og id!

Når du skriver at ´det hele passer´ inkluderer det så også mit skud i tågen på at den hvide plet på bagkroppen er noget svamp, der har inficeret fluen?

Mvh Kim

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#3 Kommentar postet d. 03-08-20 kl. 20:27. Emne: Rhagio tringarius?
Ærlig talt lagde jeg slet ikke mærke til det ... Men jeg tror så ikke, det har noget med svamp at gøre. Svamp på fluer ser helt anderledes ud. I alt fald dødelig svamp!

Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#4 Kommentar postet d. 03-08-20 kl. 20:30. Emne: Rhagio tringarius?
Hej Walther.

OK, men er det ikke underligt med den hvide aftegning bagtil? Jeg har set rigtig mange artsbilleder igennem, men har ikke set en plet i den størrelse på nogle af billederne?

Hilsen... Kim

Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#5 Kommentar postet d. 03-08-20 kl. 20:30. Emne: Rhagio tringarius?
Hej Walther.

OK, men er det ikke underligt med den hvide aftegning bagtil? Jeg har set rigtig mange artsbilleder igennem, men har ikke set en plet i den størrelse på nogle af billederne?

Hilsen... Kim

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator