Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Theresa Funk
Sten med glimmer (Læst 357 gange) Postet d. 04-08-20 kl. 16:36
Hej alle

Jeg er ny bruger og ny i naturen hvis man kan sige det sådan.

Jeg har fundet disse sten hvor det ser ud som om der er glimmer i, kan I hjælpe mig med en forklaring så jeg kan blive klogere.

De er fundet ved Hvidbjerg Strand i Østjylland

Vh. Theresa

Sten med glimmer (Hej alle
Jeg er ny bruger og ny i naturen hvis man kan sige det sådan.
Jeg har fundet disse sten h)
Theresa Funk har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Theresa Funk
#1 Kommentar postet d. 04-08-20 kl. 16:37. Emne: Sten med glimmer
Et billede mere

Sten med glimmer (Et billede mere)
Theresa Funk har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Christel Jensen

Svaraktivitet:

(12)
#2 Svar postet d. 24-08-20 kl. 16:11. Emne: Sten med glimmer
Det er, som du selv skriver, glimmer - det er faktisk det geologiske navn på den gruppe af mineraler, der danner flade, skinnende krystaller som disse. Det, der specifikt er i dine sten, er nok Muskovit. Der findes også en mørkere type, som hedder Biotit. Stenarten ligner en kvartsitisk sandsten. Det er nogle af de mest almindelige sten på stranden.

De tynde Muskovit-krystaller kan blive meget store. Tidligere brugte man dem i vinduer. Det er det, der kaldes "Marieglas".

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator