Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Martin Bjerg
Firben #3. Slovenien. (Læst 200 gange) Postet d. 04-08-20 kl. 17:59
Fra 28. juli i den nordvestlige del af Slovenien i omkring 1000 meters højde.

Firben #3. Slovenien. (Fra 28. juli i den nordvestlige del af Slovenien i omkring 1000 meters højde.)
Foto: Martin Bjerg
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 677)
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#1 Kommentar postet d. 04-08-20 kl. 20:17. Emne: Firben #3. Slovenien.
Dette individ synes jeg derimod, godt kunne ligne Iberolacerta horvathi, fordi skælkransene rundt om halen er skiftevis brede og smalle! Da halen her ses fra siden, fornemmer jeg, at vi ser I. horvathi´s nærmest rombe-lignende tegninger på siden af halen. Derimod kan jeg ikke se skælbeklædningen bagtil på hovedet.

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Rune Midtgaard
#2 Kommentar postet d. 04-08-20 kl. 20:39. Emne: Firben #3. Slovenien.
Jeg er ikke i tvivl om, at du kender disse firben bedre end jeg gør, Henrik, men når du taler om at halens skælkranse er skiftevis brede og smalle, mener du så i længderetningen eller på tværs af denne? Kan du henvise til nogle bøger, hvor det er illustreret?

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#3 Kommentar postet d. 04-08-20 kl. 21:58. Emne: Firben #3. Slovenien.
De enkelte kranse går rundt om kroppen. Når man sammenligner disse kranse, vil jeg sige, at de er i længderetningen. Ved de få individer, jeg har betragtet (fra én lokalitet i Østrig og én i Kroatien), har jeg bemærket små, men alligevel registrerbare forskelle i bredden. Nogle steder på halen er de tydeligere end andre steder. Jeg har desværre ikke set denne karakter illustreret i litteraturen. Her er en I. horvathi fra Østrig.

Firben #3. Slovenien. (De enkelte kranse går rundt om kroppen. Når man sammenligner disse kranse, vil jeg sige, at de er i )
Foto: Henrik Bringsøe
Klik på billedet for original størrelse (735 x 490)
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#4 Kommentar postet d. 04-08-20 kl. 21:59. Emne: Firben #3. Slovenien.
Her har vi så et udsnit, der viser en del af halen. Her ses forskellene.

Firben #3. Slovenien. (Her har vi så et udsnit, der viser en del af halen. Her ses forskellene.)
Klik på billedet for original størrelse (750 x 500)
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#5 Kommentar postet d. 04-08-20 kl. 22:16. Emne: Firben #3. Slovenien.
Altså de røde streger repræsenterer de smalle kranse, og blå viser de brede.

Firben #3. Slovenien. (Altså de røde streger repræsenterer de smalle kranse, og blå viser de brede.)
Klik på billedet for original størrelse (750 x 500)
Besvar | Kommentér

Rune Midtgaard
#6 Kommentar postet d. 05-08-20 kl. 09:53. Emne: Firben #3. Slovenien.
Tak for forklaringen. Når jeg spurgte, var det bl.a. fordi, at jeg også synes, at dette karaktertræk er tilstede hos Martins firben #2. Jeg synes faktisk, det virker ligeså tydeligt eller endda tydeligere hos #2 end her hos #3. Men du mente ikke, at #2 kan være I. horvathi?

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#7 Kommentar postet d. 06-08-20 kl. 06:32. Emne: Firben #3. Slovenien.
Hej Rune.

Firben #2:

Jeg synes fortsat, at bredden af de enkelte skælkranse af firben #2 er ganske ensartede. Ved halens basis virker nogle kranse lidt smalle, men det skyldes måske, at halen bøjes, og vi ser halen på indersiden af krumningen? Jeg tror, det er bedst at se halen direkte fra oven. Det gør vi på den del, som står lodret i billedet (ca. midt på halen). Her ser jeg ingen nævneværdige forskelle i bredden af kransene.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator