Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Berit Larsen
forslag (Læst 464 gange) Postet d. 04-08-20 kl. 19:13
Hejsa!

Er der nogen der har en idé om, hvad man gør, når en husstand døgnet rundt stik imod alle regler lader deres to katte løbe løs uden opsyn, med det resultat, at alle fugle skræmmes væk/bliver skræmt. Og fugleunger bliver taget.

Det er i en lukket gårdhave på Østerbro, Kbh.

Det hjælper ikke at sige det til formanden for gårdhaveforeningen, da det er dennes katte, der løber rundt uden opsyn. De er også ude, når ingen er hjemme i boligen.

Ifølge reglerne, som foreningen selv har udformet og hængt op, må dyr være med "under opsyn".

Dette har stået på i +10 år nu.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(953)
#1 Svar postet d. 04-08-20 kl. 22:16. Emne: forslag
Det kan du ikke gøre noget som helst ved når kattene er på privat grund i en lukket gårdhave.

For kattejeren overtræder ingen lovgivning ved det.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1657)
#2 Svar postet d. 05-08-20 kl. 17:57. Emne: forslag
Tsk, tsk, de katte I morges ved tretiden så jeg på en landevejsstrækning på fem kilometer ikke mindre end ni katte i vejkanten - de var alle levende, Et af de mest talrige pattedyr i den danske natur.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Berit Larsen
#3 Kommentar postet d. 05-08-20 kl. 18:08. Emne: forslag
Det ville jeg nærmere kalde "i nat" ved tre-tiden.....

Besvar | Kommentér

Berit Larsen
#4 Kommentar postet d. 05-08-20 kl. 18:09. Emne: forslag
Men tak for dit svar :o)

Besvar | Kommentér

Jan Sørensen

Svaraktivitet:

(4)
#5 Svar postet d. 05-08-20 kl. 19:02. Emne: forslag
Hej Berit

+ 10 år er godt nok lang tid, men jeg skal lige forstå dig helt. Nu skriver du Gårdhaveforening, mener du dermed en forening i f.eks. en karre med Andelsforeninger, Ejerforeninger og måske Leger boliger, der har oprettet et gårdlav/gårdhaveforening eller?

Hvis man i fællesskab, har stiftet et gårdlav/Haveforening med repræsentanter fra de forskellige ejendomme i karren, og har lavet et sæt fælles vedtægter, så er det dem man skal følge som beboer også hvis man er formand. I værste fald kan det være opsigelses grund at overtræde en vedtægt, men der har vi jo et retsvæsen der afgør det i sidste instans.

Jeg er selv katte elsker, og har haft katte for år tilbage. Hvis jeg skal have katte igen vil de også bliver luftet i snor. Det kan de sagtens trænes til.

Det er en god løsning, som du kunne foreslå på en Generalforsamling, og hvis den bliver vedtaget skal den efterleves af alle.

MVH.

Jan

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mikael Lassen
#6 Kommentar postet d. 06-08-20 kl. 00:51. Emne: forslag
Det er ganske enkelt ikke lovligt at lade hverken hunde eller katte, eller andre husdyr, løbe løs uden for egen matrikel.

Hvorfor en del katteejere mener at det ikke gælder lige deres kat, er vi mange der har svært ved at forstå - og hvis I finder en effektiv løsning i jeres gård er jeg sikker på at der mange der gerne vil vide det. Men hold nu op, selve formanden byder sine naboer den slags ....

Hvor jeg bor har jeg i år set flere katte med halsbånd med telefonnummer eller adresse - som om at så er alt i skønneste orden. En dag når jeg har tid, så vil prøve at ringe og sige at deres kat er løbet væk og de kan komme og hente den ....

Strandskaderne der har ynglet her de senere år forlod området for nylig da deres eneste unge blev taget længe inden den blev flyvefærdig, men det var nok en måge eller krage der nappede den.

Held og lykke, jeg håber I finder en løsning for andre menneskers katte er da virkelig en af tidens svøber.

Besvar | Kommentér

Berit Larsen
#7 Kommentar postet d. 06-08-20 kl. 15:24. Emne: forslag
Hej Jan!

Ja, det er et gårdlaug, der er fælles for alle boliger af forskellig kategori.

Oprindeligt, måtte man slet ikke have kæledyr med, nogle havde hunde med i snor, der lå/sad pænt og ingen sagde noget til det selvfølgelig, men efter den nuværende formand blev formand, blev reglerne ændret til, at kæledyr måtte være med "under opsyn".

Men formandens katte løber så rundt også når ejeren er på arbejde, om natten og på alle tidspunkter, uden nogen som helst form for opsyn.

Jeg kan også rigtig godt li´ katte, problemet her er, at når dette er én stor fælles have/gård, med begrænset areal, bliver alle fugle jaget/skræmt med det samme der er lidt aktivitet.

At det er en stor gård/gårdhave vil også sige, at der ingen hegn, hæk, buske eller andet er, der deler haven/gården op, som hvis det var en villa-have.

I en villa-have ville man på en pæn måde, selvfølgelig, skræmme kattene ud, hvis man ikke ønskede dem i sin have (måske ved at klappe i hænderne f. eks), og derved ville kattene i hvert fald i et stykke tid vide, at de ikke skulle færdes i dén have.

Men de skel/grænser er der ikke her, med det resultat at kattene er alle vegne.

Jeg synes selv, at ejeren udelukkende skulle have kattene med ud, når hun selv var hjemme og hvis de så kom for langt væk fra hendes område/dør, måtte hun kalde dem til sig/hente dem, altså holde dem under opsyn.

Dem, der har hunde her, lader dem heller ikke løbe rundt i gården, mens de ser tv eller er på arbejde.

Det ville jo være det samme.

Ja, måske skal man sige det til en generalforsamling.

Besvar | Kommentér

Berit Larsen
#8 Kommentar postet d. 06-08-20 kl. 15:33. Emne: forslag
Ja, hvis der kommer en løsning på problemet, skal jeg nok skrive det, og ja, det er utroligt, at der er formanden selv, der bryder reglerne. De hænger ellers på laminerede sider flere steder.

Det glæder mig at høre, at strandskaderne yngler i jeres område, jeg er dog ked af at høre, at ungen ikke nåede at blive flyvefærdig.

Tak skal du have :o)

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#9 Kommentar postet d. 06-08-20 kl. 16:02. Emne: forslag
" problemet her er, at når dette er én stor fælles have/gård, med begrænset areal, bliver alle fugle jaget/skræmt med det samme der er lidt aktivitet."

Og det tror du ville ændre sig hvis ikke kattene var der?

Fuglene skræmmes da også væk af mennesker, hujende børn og især hunde

Men som jeg forstår det ud fra din beskrivelse, så er kattene på et begrænset/lukket område tilhørende nogen boliger, et område I er fælles om og har lige stor ret til at bruge, hvilket så kan sidestilles med fælles privatgrund.

Altså kan man ikke bruge paragraffen med, at dyr ikke må strejfe rundt men skal holdes på egen matrikel.

Den eneste mulige løsning, som jeg ser det, er at emnet skal op på en generalforsamling og lægges ud til afstemning

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator