Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

ole sørensen
Viden om mårer ? (Læst 853 gange) Postet d. 09-08-20 kl. 09:41
....jeg har mødt én på Facebook, som har nogen spændende teorier/iagttagelser omkring husmårer. Jeg kunne tænke mig, at få dem af-/be-kræftet.....Kender nogen af jer til “måreksperter” ? Er der mon skrevet biologispeciale om mårer eller lignende ?

Mvh Ole

Besvar | Kommentér

Jan Sørensen

Svaraktivitet:

(3)
#1 Svar postet d. 09-08-20 kl. 10:25. Emne: Viden om mårer ?
- se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jan Sørensen
#2 Kommentar postet d. 09-08-20 kl. 10:29. Emne: Viden om mårer ?
Hej Ole

Den fik jeg sendt lidt for hurtigt. Linket er til Dansk Pattedyrforening, måske de ved noget mere.

MVH.

Jan

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(331)
#3 Svar postet d. 09-08-20 kl. 11:49. Emne: Viden om mårer ?
Hej Ole

Må vi ikke vide, hvad det er for iagttagelser?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

ole sørensen
#4 Kommentar postet d. 09-08-20 kl. 14:46. Emne: Viden om mårer ?
Jo det drejer sig om en mand, der jager rotter om natten. Bla ved fasanvolierer og hønsegårde.....han har flere gange set husmår leve i Fred og fordragelighed med fuglene, og efterlyser dokumentation for, OM husmår rent faktisk tager feks høns, eller ikke. Altså er det i virkeligheden mink eller ildere der oftest dræber folks høns.... alle mener bestemt (nok inklusiv mig selv) at husmåren tager høns, men ingen kan rigtigt dokumentere det....Og det er da lidt interessant...han mener kun husmåren tager æg. Og så mus og rotter osv

Mvh Ole

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(331)
#5 Svar postet d. 09-08-20 kl. 19:56. Emne: Viden om mårer ?
Det er altid svært med dokumentation for det, der sker om natten. Rovdyrene bliver nok ofte dømt på indicier. Der findes dog rester af fugle på lofter sammen med husmårwc-er.

Jeg har flere gange set resultatet af blodrus i volierer og også ment, det var husmår med karakteristiske kirurgisk præcise bid i nakken. Men teoretisk kan det jo have været ilder eller mink, eftersom jeg ikke så det ske. Jeg fanger dog flere husmår end ilder, så man kunne også spørge: Hvorfor skulle de ikke gøre det? Der er givetvis også nogle, der har taget dem på fersk gerning. Jeg forstår godt den bekendtes undren, men måske er der så mange rotter og mus, at de vælger det nemmere bytte.

Jeg har hørt om nogle, der havde ilder i hønsehuset, men den tog blot et par æg om dagen og lød hønsene være. Jeg ville sættte mine penge på, at husmåren tager høns, duer, fasaner og alt andet fjerkræ.

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(331)
#6 Svar postet d. 09-08-20 kl. 19:57. Emne: Viden om mårer ?
Det er altid svært med dokumentation for det, der sker om natten. Rovdyrene bliver nok ofte dømt på indicier. Der findes dog rester af fugle på lofter sammen med husmårwc-er.

Jeg har flere gange set resultatet af blodrus i volierer og også ment, det var husmår med karakteristiske kirurgisk præcise bid i nakken. Men teoretisk kan det jo have været ilder eller mink, eftersom jeg ikke så det ske. Jeg fanger dog flere husmår end ilder, så man kunne også spørge: Hvorfor skulle de ikke gøre det? Der er givetvis også nogle, der har taget dem på fersk gerning. Jeg forstår godt den bekendtes undren, men måske er der så mange rotter og mus, at de vælger det nemmere bytte.

Jeg har hørt om nogle, der havde ilder i hønsehuset, men den tog blot et par æg om dagen og lød hønsene være. Jeg ville sættte mine penge på, at husmåren tager høns, duer, fasaner og alt andet fjerkræ.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#7 Kommentar postet d. 09-08-20 kl. 20:20. Emne: Viden om mårer ?
Jeg har i 36 år boet under tag med diverse husmår og til tider deres unger på et gammelt husmandssted. Med gensidig respekt går det udmærket.

Under en ikke afsluttet oprydning forleden på det gamle halmloft, hvor de som regel holder til, havde jeg gang i kosten. Og rodebunken er ikke smidt ud endnu, så jeg var lige oppe og pille lidt i den.

Hverken jeg eller naboen har høns, men der var fjer fra agerhøns, så jeg under fejningen, men jeg fandt dem desværre ikke nu. Til gengæld var der også fjer fra skovdue og skade samt et par ben fra en hare. Der var en hovedskal fra et eller andet dyr med fremadstående tænder samt en griseknogle, som naboen 400 meter væk må have smidt på møddingen. Det er ikke første gang.

En gang lød der en masse dunk deroppe, og det viste sig, at et egern havde forvildet sig ind, og det var jagten hen over hanebåndene jeg hørte. Hvordan den endte, ved jeg ikke.

Så jeg har åbenbart en atypisk mårfamilie i forhold til rottefangeren. Mine går ihvertfald alsidigt til truget.

For mange år siden fik en nabo dræbt 12 høns, men minken sad stadig i hønsehuset, da jeg kom for at hjælpe ham med oprydningen. Den døde også.

Mvh Kresten

Viden om mårer ? (Jeg har i 36 år boet under tag med diverse husmår og til tider deres unger på et gammelt husmandsste)
Foto: Kresten
Klik på billedet for original størrelse (700 x 513)
Besvar | Kommentér

ole sørensen
#8 Kommentar postet d. 09-08-20 kl. 20:27. Emne: Viden om mårer ?
Spændende

Besvar | Kommentér

ole sørensen
#9 Kommentar postet d. 09-08-20 kl. 20:28. Emne: Viden om mårer ?
Spændende

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator