Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

kirsten frederiksen
Sten og fossiler (Læst 242 gange) Postet d. 12-08-20 kl. 15:39
Hvad er det jeg har fundet? Kan nogen fortælle om, det er fossiler eller menneskeskabt.

Stenen er granit.

Sten og fossiler (Hvad er det jeg har fundet? Kan nogen fortælle om, det er fossiler eller menneskeskabt.
Stenen er g)
kirsten frederiksen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jan Mørch

Svaraktivitet:

(125)
#1 Svar postet d. 12-08-20 kl. 17:09. Emne: Sten og fossiler
Granit, der er af vulkansk oprindelse, indeholder ikke fossiler!

Men om der er "nogen" der har haft en finger med i spillet tør jeg ikke sige.

Besvar | Kommentér

Christel Jensen

Svaraktivitet:

(12)
#2 Svar postet d. 24-08-20 kl. 16:01. Emne: Sten og fossiler
Granit er, som den anden bruger også har nævnt, en vulkansk stenart. Ofte sker der det, på steder med vulkansk aktivitet, at glohede væsker presses op fra jorden, gennem allerede størknet magma eller lava. De revner, der skabes på denne måde, fyldes ud med forskellige mineraler fra væsken, der løber gennem dem. En sådan udfyldning kaldes en pegmatitgang. De indeholder ofte meget kvarts, som er hårdere end den omgivende sten. Derfor eroderer den langsommere.

Så det, du kan se her, er en pegmatitgang, der "stritter" ud fra stenen, fordi den omgivende, blødere granit er eroderet væk.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator