Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karen Andersen
Foranderlig blåfugl eller argus ? (Læst 113 gange) Postet d. 12-08-20 kl. 17:06
Jeg har forsøgt her på siden at finde ud, hvilken blåfugl dette er. Jeg ved ikke om man må have lov at starte en ny tråd, når der ikke rigtig er fundet et svar. Dette finder jeg måske ud af nu ? Billedet er taget i Lillevildmose 6/8. Jeg kan oplyse at billedet er samme fugl. Undskyld for at starte tråden igen, men hvordan gør man ellers ? Venlig hilsen Karen

Foranderlig blåfugl eller argus ? (Jeg har forsøgt her på siden at finde ud, hvilken blåfugl dette er. Jeg ved ikke om man må have lov )
Karen Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Niels Jæger

Svaraktivitet:

(2)
#1 Svar postet d. 13-08-20 kl. 21:33. Emne: Foranderlig blåfugl eller argus ?
Hej Karen

Det er vel kun rimeligt at starte en ny tråd med samme spørgsmål, når dit oprindelige spørgsmål ikke er blevet besvaret - og nu sikkert findes med rødt flag flere sider tilbage.

Jeg har med spænding fulgt med i, om nogen skulle svare dig, da jeg selv har et lignende spørgsmål i - se linket HER

Jeg har heller ikke fået svar.

Så jeg er bestemt ikke ekspert, så i mangel på mere kyndiges svar, så vover jeg...

Dine billeder er af en hun. I Naturbasen står der om kendetegn for Foranderlig blåfugl:

Hunnen af Foranderlig blåfugl har som regel udbredt blå bestøvning på oversiden, hvor dette kun meget sjældent er tilfældet hos Argusblåfugl. - se linket HER

Den udbredte blå bestøvning af oversiden passer godt på dit billede. Derfor vil mit bud være Foranderlig blåfugl.

mvh Niels

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karen Andersen
#2 Kommentar postet d. 13-08-20 kl. 21:54. Emne: Foranderlig blåfugl eller argus ?
Hej Niels. Mange tak for dit uddybende svar. Jeg tror på det er en foranderlig blåfugl, der dog mangler de blå øjer på undersiden. Det var manglen på disse der gjorde mig i tvivl om hvilken det kunne være. Og det er ikke blot fordi billedet er dårligt. De blå øjer var ikke tilstede. Men jo flere sommerfugle man får observeret, erfarer man at der ofte er en undtagelse fra reglen om hvordan de kan se ud; slidte eksemplarer indbefattet. Jeg er ny i faget og spørger sikkert også “dumt” mange gange, men jeg er dog blevet mig ivrig efter at “jage” sommerfugle med mit kamera og artsbestemme dem. Tak for hjælpen venlig hilsen Karen

Besvar | Kommentér

Niels Jæger
#3 Kommentar postet d. 13-08-20 kl. 22:25. Emne: Foranderlig blåfugl eller argus ?
Ja, jeg vil også gerne kunne se de blå øjer, men som du selv er inde på, så er de ikke altid tydelige. Og på gamle individer - vi er jo langt henne på sæsonen - kan de være helt umulige at se.

I Naturbasens artsgalleri kan du også finde lignende Foranderlige blåfugle, hvor de blå øjer ikke ses. F.eks.

- se linket HER

Og her en godt slidt en:

- se linket HER

/Niels

Besvar | Kommentér

Karen Andersen
#4 Kommentar postet d. 14-08-20 kl. 08:50. Emne: Foranderlig blåfugl eller argus ?
Hej Niels. Tak for disse links Rart at kunne fastslå at det er en foranderlig blåfugl. Hav en god dag

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator