Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Birgit Knudsen
Hvad er det med den Mariehøne?? (Læst 112 gange) Postet d. 13-08-20 kl. 14:11
Jeg var ved Vilsted Sø den 7. august og fotograferede en Mynte. Jeg knækkede et skud af for at tage det med hjem. Der sad en Mariehøne derpå, og jeg skubbede til den, for den kunne jo lige så godt blive hvor den var. Men den ville ikke flyttes.

Den sad på undersiden af et blad, og på en underlig filtet knold.

Da jeg kom hjem satte jeg Mynte-skuddet i vand, og så kiggede jeg til Marie engang imellem, og hun sidder der endnu den 13. august. Vil stadigvæk ikke flytte sig.

Og liv er der godt nok i Marie hun reagerer hver gang jeg nærmer mig. Strammer lige benene op og trykker sig mod underlaget.

Men hvad sidder hun der for. Hvis det var en anden form for høne, kunne jeg jo tro hun var skruk. Men Mariehøns passer da ikke afkom??

Her billede fra den 7. august..

Hvad er det med den Mariehøne?? (Jeg var ved Vilsted Sø den 7. august og fotograferede en Mynte. Jeg knækkede et skud af for at tage )
Birgit Knudsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#1 Kommentar postet d. 13-08-20 kl. 14:12. Emne: Hvad er det med den Mariehøne??
..og her fra i dag den 13. august.

Hvad er det med den Mariehøne?? (..og her fra i dag den 13. august.)
Birgit Knudsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Benedikte Szanday

Svaraktivitet:

(17)
#2 Svar postet d. 13-08-20 kl. 14:19. Emne: Hvad er det med den Mariehøne??
Hei Birgit!

Mariehønen din er parasiteret av en hveps:

- se linket HER

Mvh Benedikte.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#3 Kommentar postet d. 14-08-20 kl. 12:40. Emne: Hvad er det med den Mariehøne??
Åh den stakkel det var dog en fantastisk beretning Benedikte. Tusind tak til dig

Nu har jeg jo mest lyst til at hjælpe Marie ud af dens trældom, men jeg ved ikke om det vil lykkes. Jeg prøver i al fald at flytte den med tvang, så må hvepsen klare sig med mig som livvagt

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#4 Kommentar postet d. 15-08-20 kl. 14:52. Emne: Hvad er det med den Mariehøne??
Det gik ikke Da der var gået to timer så dens ben ud til at fungere og den gik omkring, men så var det ligesom der ikke var mere krudt, selvom jeg havde serveret lækre bladlus Så næste dag tog jeg og gjorde kort proces. Den kom altså aldrig ud at flyve igen. Måske var det også for optimistisk efter den behandling den havde været udsat for. Jeg forstår for eksempel ikke hvordan den klarer sig uden vand så længe.

Besvar | Kommentér

Benedikte Szanday
#5 Kommentar postet d. 15-08-20 kl. 21:57. Emne: Hvad er det med den Mariehøne??
Det var synd, men som du sier, påkjenningen ble nok for stor. Du har heldigvis hvepsen igjen å passe på. Det hadde vært moro om du klarte å få tatt noen bilder av den!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator