Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Hvor almindelig er overhovedet spindehvepse? (Læst 295 gange) Postet d. 13-08-20 kl. 17:33
Jeg har ofte tænkt på, hvor almindelige disse arter overhovedet er, vurderet ift. at jeg har ledt efter larve de sidste mange år, inkl Tortricidae, som netop gemmer sig på samme måde.

Derfor burde det være logik, at jeg jævnligt løb på en Spindehvepselarve - men det sker næsten aldrig.

Jeg har gennem tiden mødt 3 larver i alt ??? - den sidste lige i går

Derfor spørgsmålet

Hvor almindelig er overhovedet spindehvepse? (Jeg har ofte tænkt på, hvor almindelige disse arter overhovedet er, vurderet ift. at jeg har ledt ef)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1366 x 769)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#1 Kommentar postet d. 13-08-20 kl. 17:36. Emne: Hvor almindelig er overhovedet spindehvepse?
Spørgsmål II:

Findes der bogmateriale, PDF´er eller lign. ang. dette specifikke emne?

Jeg har selv fundet et par titler på nettet, som man ikke kan hverken købe eller læse ??

Jeg har i forvejen DK fauna vol 18 - som på sin vis er lidt uddateret, inkl navne

Venlig hilsen Kjeld

PS . den viste larve må være Pamphilius sylvaticus - som jeg "let og elegant" tillader mig at navngive Pile-Spindehveps , da der i Bd 18 kun er en art, der lever på Pil i bladrulle (og uden bagben)

Hvor almindelig er overhovedet spindehvepse? (Spørgsmål II: 

Findes der bogmateriale, PDF´er eller lign. ang. dette specifikke emne? 

Jeg ha)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Kent Runge Poulsen

Svaraktivitet:

(116)
#2 Svar postet d. 13-08-20 kl. 19:18. Emne: Hvor almindelig er overhovedet spindehvepse?
- se linket HER

her en ganske gratis artikel om emnet, men den handler næsten kun om ID af adulte. Der er dog en side om værtsplanter!

Det er ikke en nøgle jeg bruger så tit. I de små 20 år, jeg har samlet hymenoptera (mest Symphyta og Aculeata), har jeg set 5 arter Pamphiliidae - måske fordi jeg kun samler adulte.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 28-09-20 kl. 10:38. Emne: Hvor almindelig er overhovedet spindehvepse?
Hej Kent

Tusind tak for dit svar, som jeg først ser nu ?? - bla. pga travlhed og omlægningen af Naturbasen

Venlig hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator