Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. november 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Kofoed-Hansen
Elipsocus hyalinus? (Læst 126 gange) Postet d. 13-08-20 kl. 22:56
Denne lille"jeg ved ikke helt hvilken betegnelse jeg skal bruge ud over bark/boglus" er fundet ved Bagholt mose 8/8. Jeg har kigget mig lidt omkring og ender med at synes at Elipsocus hyalinus er bedste bud. Hjælp ønskes.

med venlig hilsen

Morten

Elipsocus hyalinus? (Denne lille"jeg ved ikke helt hvilken betegnelse jeg skal bruge ud over bark/boglus" er fundet ved B)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#1 Kommentar postet d. 13-08-20 kl. 22:56. Emne: Elipsocus hyalinus?
billede 2

Elipsocus hyalinus? (billede 2)
Klik på billedet for original størrelse (757 x 600)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#2 Kommentar postet d. 13-08-20 kl. 22:57. Emne: Elipsocus hyalinus?
billede 2

Elipsocus hyalinus? (billede 2)
Klik på billedet for original størrelse (757 x 600)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(676)
#3 Svar postet d. 15-08-20 kl. 17:22. Emne: Elipsocus hyalinus?
Hej Morten,

Så fine fotos, og så alligevel så drilagtig!

Allerførst: sådan een som denne skal du kalde en barklus!!! De såkaldte "boglus" er med få undtagelser helt eller næsten vingeløse, blegfisede dyr, som ikke helt sjældent optræder inden døre i fugtplagede boliger og vækker umiddelbare associationer i retning af skadedyr (lus, termitter, you name it).

Nå, tilbage til din barklus. Jeg er helt enig i Elipsocus. Men derfra bliver det væmmeligt: vingernes ribbemønster og antydning af tegninger, som vist på dine imponerende nærfotos af afrevne legemsdele (hu!), signalerer også først og fremmest Elipsocus hyalinus i mine øjne. (En sidebemærkning: sjovt nok har dit dyr en lille misdannelse af vingens ribbemønster. Det er forvingens lille lukkede, aflangt trekantede celle, nærmest lige overfor vingemærket, jeg taler om. Den skulle slet ikke være der! Jeg har oplevet sådanne vingeribbemisdannelser 2 gange før hos barklus, dog ikke af slægten Elipsocus, så det er åbenbart noget, der bare sker en sjælden gang imellem.) Altså: bedømt udfra vingerne alene: E. hyalinus.

Elipsocus er imidlertid en af de få barklusslægter, hvor udseendet af kroppens overside også er af direkte betydning for artsbestemmelsen. Det er ofte meget tricky at fotografere den, når dyret sidder med vingerne taglagt sammenfoldet over ryggen. Men du har jo leveret et utroligt vellykket billede af dyrets overside først i tråden her. Problemet er bare, at SÅDAN SER OVERSIDEN AF KROPPEN NORMALT IKKE UD HOS E. HYALINUS! (Ikke ifølge Nationalnyckeln, i det mindste.) Den eneste Elipsocus, som ifølge Nat.nyckeln normalt har sådan en overside, er den her på F&N noget obskure Elipsocus abdominalis. Men dén har til gengæld vingekarakterer, som SLET ikke passer med vingerne fra dit dyr!

Så man skal altså vælge, om man vil "gå med" vingerne eller med kroppens overside, for de to skriger i hver sin retning. Jeg tror nok mest på vingerne, men det er ikke rigtig videnskabeligt velbegrundet. Som det ser ud her, tør jeg ikke kalde dyret her andet end Elipsocus sp. (Den obs-kategori findes faktisk.) Surt show, men dit dyr er også for underligt...

Der er MULIGVIS en sidste udvej, men den er meget usikker. Jeg kan forstå på Nat.nyckeln, at alle Elipsocus-arters hunner adskiller sig fra hinanden ved at have artsspecifikt udseende af epiproktet. Jeg mener, dit dyr er en hun. Epiproktet (eller epiprokten) er den alleryderste bagkropsspids hos en hun, og den skal fotograferes oppefra (altså med dyret liggende i "normal" stilling med ryggen opad og bugen nedad). Hvis jeg altså forstår Nat.nyckeln korrekt. - Jeg kan jo se, at dit stakkels dyr har måttet lade livet i processen. Hvis du har liget liggende endnu, kunne du prøve at se, om du kunne få gode billeder af det yderste af bagkropsspidsen, og så lægge dem op her i tråden. Jeg er i givet fald villig til at kigge på dem, du skal bare vide, at jeg aldrig har prøvet at se på, og vurdere, "epiprokter" før. Så det er meget tænkeligt, at jeg slet ikke vil kunne finde ud af det alligevel, nu er du advaret!

Men uden epiprokt: Elipsocus sp. herfra.

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#4 Kommentar postet d. 15-08-20 kl. 17:30. Emne: Elipsocus hyalinus?
Mange tak for dit fantastisk grundige og lærerige svar, Elisabeth. Nej, der er sjældent let i den størrelsesorden, så jeg gjorde mig umage med at islolere et sæt vinger. Resterne af dyret er desværre kasseret, så jeg må nøjes med cf.hyalinus. Næste gang jeg får fingre i et lignende kræ, skal jeg nok passe bedre på det og tager med kyshånd imod dit tilbud om at hjælpe det helt i land.

De bedste hilsner

Morten

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator