Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Dannie Jørgensen
Meteorit? (Læst 498 gange) Postet d. 15-08-20 kl. 19:22
Hejsa,

Denne sten er givet til mig som barn af min oldemor, der selv sagde at det var en meteorit, som hun selv har fundet. Jeg synes ikke at den ligner en meteorit ud fra mine søgninger, men jeg kan heller ikke finde ud af hvad ellers det kan være.

Nogle der har en idé om, hvad det kan være jeg har?

Meteorit? (Hejsa,

Denne sten er givet til mig som barn af min oldemor, der selv sagde at det var en meteorit)
Foto: Mærkelig sten
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Peder Brøgger

Svaraktivitet:

(14)
#1 Svar postet d. 16-08-20 kl. 13:01. Emne: Meteorit?
Ved du hvor den er fundet? Virker den jernagtig? Føles den tungere end granit (vægtfylde ca 2,7)?

Det kunne være jernslagge, altså restprodukt ved jernudvinding af myremalm, som fandt sted i Danmark i jernalder og vikingetid. Spørg eventuelt på nærmeste museum, om de har jernslagge udstillet eller i magasinerne.

Vh Peder

Besvar | Kommentér

Dannie Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 16-08-20 kl. 16:31. Emne: Meteorit?

Den er fundet omkring Tårs i Nordjylland. Den er ikke magnetisk, tror det er en sten af en art. Kan det være en amfibolit?

Besvar | Kommentér

kirsten nielsen
#3 Kommentar postet d. 20-08-20 kl. 21:17. Emne: Meteorit?
Er der ikke noget rødt i stenen? Granater måske?

I så fald kan det være Granatamfibolit.

KirstenN

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(35)
#4 Svar postet d. 25-08-20 kl. 04:44. Emne: Meteorit?
Hej Dannie

Din sten ligner ikke umiddelbart en meteorit (på grundlag af dit foto). Men der skal flere oplysniger til før man kan endelig udelukke at det drejer sig om en meteorit.

Her er de mest almindelige egenskaber hos meteoritter:

1. Massefylden hos meteoritter er generelt højere end hos de fleste jordmineraler (med enkelte vigtige undtagelser). Massefylden for meteoritter ligger mellem 3 og 8. Det er muligt at udregne en relativt nøjagtig massefylde i køkkenet. Vend tilbage hvis vejledning ønskes.

2. Meteoritter giver normalt ingen streg på uglaceret porcelæn. (bagsiden af en køkkenflise, tærteform af porcelæn eller bagsiden af låget på toiletvandbeholderen). Hvis din sten giver en brun eller sort streg er det næppe en meteorit.

3. Der ses normalt en tynd smelteskorpe på oversiden af meteoritter. Dette fremgår ikke af dit foto. Men dette lag kan være mere eller mindre eroderet væk. Det er nødvendigt at slibe et "vindue" på stenen, således at man dels kan se eventuelle rester af smelteskorpe - dels se, hvordan stenen ser ud indeni. (f.eks. Dremel værktøj eller en vinkelsliber)

4. Begrebet"magnetisme" dukker jævnligt op i forbindelse med spørgsmål om sten og meteoritter - og der hersker ofte forvirring om dette begreb. En sten er magnetisk, hvis den tiltrækker små stykker jern (jernfilstumper, tynde nåle af jern, papirclips eller lignende). Jernmeteoritter er generelt ikke magnetiske, men vil tiltrække en svag magnet (køleskabsmagnet eller nålen på et kompas) og vil kunne løftes med en stærk magnet.

En sten, der ikke tiltrækker jernstumper, men som tiltrækker - eller kan løftes med en magnet er altså ikke magnetisk, men blot jernholdig.

Stenmeteoritter kan ikke påvirke en magnet/løftes af en stærk magnet.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator