Navn |
Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi
-> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde
|
 Jens Lund Hansen
|
Hvordan ser man forskel på H. tarsipennalis og tarsicrinalis? (Læst 101 gange) Postet d. 16-08-20 kl. 06:31
|
Den første er meget almindelig og den anden meget sjælden.
Igennem juni og juli har jeg haft sukkersnore og lys i det udstrakte brombærkrat omkring haven for det tilfælde at her skulle findes H. tarsicrinalis.
Ved gennemgang af fotos må jeg erkende at jeg ikke forstår, hvordan man ser forskel på de to nævnte arter. Ikke mindst på mørke eksemplarer, hvor man ikke kan se en "brunlig stribe tværs over vingerne"
Er der hjælp at hente?
Mvh. Jens
 Jens Lund Hansen har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (797 x 800)
|
Besvar | Kommentér
|
 Kjeld Brem
|
#1 Svar postet d. 16-08-20 kl. 07:34. Emne: Hvordan ser man forskel på H. tarsipennalis og tarsicrinalis?
|
Det handler om et diffust udflydende mørkere tværbånd. Og ud fra det må din være Herminia tarsipennalis
Dog vil der, som så mange andre steder, være tvivltilfælde
Hilsen Kjeld
[Accepteret svar]
|
Besvar | Kommentér
|
.jpg) Benny Steen Larsen
|
#2 Svar postet d. 16-08-20 kl. 08:26. Emne: Hvordan ser man forskel på H. tarsipennalis og tarsicrinalis?
|
Som Kjeld skriver, har tarsicrinalis en mørk skygge ned midt over forvingen. Derudover er den normalt lidt lysere, kraftigere tegnet og linjen nærmest hovedet er helt lige med en skarp vinkel ved kanten.
[Accepteret svar]
|
Besvar | Kommentér
|
 Jens Lund Hansen
|
#3 Kommentar postet d. 17-08-20 kl. 11:23. Emne: Hvordan ser man forskel på H. tarsipennalis og tarsicrinalis?
|
Tak til Kjeld og Benny for absolut nyttig forklaring!
Det viste dyr var blot til referencebrug. Eksemplaret er behørigt lagt ind som tarsipennalis for et par år siden.
Mvh. Jens
|
Besvar | Kommentér
|
|