Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Lund Hansen
Hvordan ser man forskel på H. tarsipennalis og tarsicrinalis? (Læst 101 gange) Postet d. 16-08-20 kl. 06:31
Den første er meget almindelig og den anden meget sjælden.

Igennem juni og juli har jeg haft sukkersnore og lys i det udstrakte brombærkrat omkring haven for det tilfælde at her skulle findes H. tarsicrinalis.

Ved gennemgang af fotos må jeg erkende at jeg ikke forstår, hvordan man ser forskel på de to nævnte arter. Ikke mindst på mørke eksemplarer, hvor man ikke kan se en "brunlig stribe tværs over vingerne"

Er der hjælp at hente?

Mvh. Jens

Hvordan ser man forskel på H. tarsipennalis og tarsicrinalis? (Den første er meget almindelig og den anden meget sjælden.

Igennem juni og juli har jeg haft sukk)
Jens Lund Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (797 x 800)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(9282)
#1 Svar postet d. 16-08-20 kl. 07:34. Emne: Hvordan ser man forskel på H. tarsipennalis og tarsicrinalis?
Det handler om et diffust udflydende mørkere tværbånd. Og ud fra det må din være Herminia tarsipennalis

Dog vil der, som så mange andre steder, være tvivltilfælde

Hilsen Kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen

Svaraktivitet:

(9815)
#2 Svar postet d. 16-08-20 kl. 08:26. Emne: Hvordan ser man forskel på H. tarsipennalis og tarsicrinalis?
Som Kjeld skriver, har tarsicrinalis en mørk skygge ned midt over forvingen. Derudover er den normalt lidt lysere, kraftigere tegnet og linjen nærmest hovedet er helt lige med en skarp vinkel ved kanten.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#3 Kommentar postet d. 17-08-20 kl. 11:23. Emne: Hvordan ser man forskel på H. tarsipennalis og tarsicrinalis?
Tak til Kjeld og Benny for absolut nyttig forklaring!

Det viste dyr var blot til referencebrug. Eksemplaret er behørigt lagt ind som tarsipennalis for et par år siden.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator