Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Hansen
Hvilken natsommerfugl? (Læst 203 gange) Postet d. 17-08-20 kl. 12:36
Var ved at ryste nogle krydderurter i min have i Viborg i dag for at se hvilke insekter og spindlere der gemte sig. Jeg tror denne har forbigået mit øje i første omgang da det lignede et vissent blad, men den her sad på bordet efter at jeg havde studeret nogle andre individer, og den kan være blevet rystet af merian. Hvad søren er det for en art - tre fotos følger. Er det en ugle af en art?

Hvilken natsommerfugl? (Var ved at ryste nogle krydderurter i min have i Viborg i dag for at se hvilke insekter og spindlere)
Kim Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#1 Kommentar postet d. 17-08-20 kl. 12:36. Emne: Hvilken natsommerfugl?
Foto 2

Hvilken natsommerfugl? (Foto 2)
Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#2 Kommentar postet d. 17-08-20 kl. 12:37. Emne: Hvilken natsommerfugl?
Foto 3

Hvilken natsommerfugl? (Foto 3)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 502)
Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(6219)
#3 Svar postet d. 17-08-20 kl. 13:33. Emne: Hvilken natsommerfugl?
Euxoa nigricans

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#4 Kommentar postet d. 17-08-20 kl. 13:37. Emne: Hvilken natsommerfugl?
Hej Jan

Tak for id man må sige at det danske artsnavn ´Sortagtig Ugle´ passer meget godt. Hmmmm ikke mange obs i naturbasen, men min lokation passer godt med udbredelsesområdet.

Hilsen... Kim

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(6219)
#5 Svar postet d. 17-08-20 kl. 21:33. Emne: Hvilken natsommerfugl?
Den er ret almindelig og fundet i alle landsdele

Hvilken natsommerfugl? (Den er ret almindelig og fundet i alle landsdele

)
Jan Fischer Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1096 x 717)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#6 Kommentar postet d. 17-08-20 kl. 22:29. Emne: Hvilken natsommerfugl?
Jeg havde kun kendskab til udbredelseskortet på Naturbasen som nævner 38 lokaliteter fra 1981 til i dag, hvor dem i Jylland mestendels er koncenteret i et smalt bælte omkring Silkeborg. Det er jo en noget anden fordeling du viser der. Er det et udbredelseskort der er offentligt tilgængeligt? (Ærgeligt at kilderne til forekomster ikke er ´samkørte´)

Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#7 Kommentar postet d. 17-08-20 kl. 22:29. Emne: Hvilken natsommerfugl?
Jeg havde kun kendskab til udbredelseskortet på Naturbasen som nævner 38 lokaliteter fra 1981 til i dag, hvor dem i Jylland mestendels er koncenteret i et smalt bælte omkring Silkeborg. Det er jo en noget anden fordeling du viser der. Er det et udbredelseskort der er offentligt tilgængeligt? (Ærgeligt at kilderne til forekomster ikke er ´samkørte´)

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#8 Kommentar postet d. 18-08-20 kl. 21:47. Emne: Hvilken natsommerfugl?
Nej, det er fra Bugbase, der kun kan benyttes af medlemmerne af de entomologiske foreninger. Data deles dog med DanBif - hvorfor de er offentligt tilgængelige via gbif.org, hvor det dog vises på en lidt anden måde.

Hvilken natsommerfugl? (Nej, det er fra Bugbase, der kun kan benyttes af medlemmerne af de entomologiske foreninger. Data de)
Jan Fischer Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1481 x 817)
Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#9 Kommentar postet d. 18-08-20 kl. 21:54. Emne: Hvilken natsommerfugl?
Hej Jan

Tak for forklaringen og linket til Global Biodiversity Information Facility. Nu fandt jeg også udbredelseskortet derinde. Godt at vide til en anden gang

Hilsen... Kim

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator