Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Bringsøe
Er dette Rørspurv fra Fanø? (Læst 337 gange) Postet d. 17-08-20 kl. 12:41
Jeg mener, dette må være en hun af Rørspurv, som jeg fotograferede ved Sønderho på Fanø i forgårs. Jeg var lidt overrasket over at se den ved sommerhusene 300-400 meter fra rørskov. Et sommerhus skimtes i baggrunden. Har jeg ret i, at det er en hun af Rørspurv?

Venligst

Henrik Bringsøe

Er dette Rørspurv fra Fanø? (Jeg mener, dette må være en hun af Rørspurv, som jeg fotograferede ved Sønderho på Fanø i forgårs. J)
Foto: Henrik Bringsøe
Klik på billedet for original størrelse (780 x 520)
Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2184)
#1 Svar postet d. 17-08-20 kl. 17:35. Emne: Er dette Rørspurv fra Fanø?
Vi må hellere nøjes med ung rørspurv, kan ikke kønsbestemmes endnu.

hilsen Palle

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1657)
#2 Svar postet d. 17-08-20 kl. 21:12. Emne: Er dette Rørspurv fra Fanø?
Rart at blive bekræftet i sin egen vurdering Palle. Jeg svarede ikke tidligere, da jeg, selvom jeg var ret sikker på, at det var en ung rørspurv, så var der alligevel en lille usikkerhed i forhold til, at det skulle være en tidligt fældet gammel hun, da et par af vingedækkerne synes at mangle, og en vis herre ville overfalde mig med et A4 ark

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6311)
#3 Svar postet d. 18-08-20 kl. 06:05. Emne: Er dette Rørspurv fra Fanø?
Hej Henrik,

Lærerigt foto, som viser hvordan ungfugledragten afskiller sig i både farvetegning, kropsfjerslængde- og kvalitet.

Især er hovedtegningen mere kontrastrig end hos en adult hun i frisk eller relativ uslidt dragt.

Her ses et eksempel på sidstnævnte, en hun fra april:

- se linket HER

Til sammenligning her en juvenil (som iøvrigt i Netfugls galleri er fejlbestemt til adult (2k+) hun.

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#4 Kommentar postet d. 18-08-20 kl. 07:35. Emne: Er dette Rørspurv fra Fanø?
Tak for den detaljerede forklaring!

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator