Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ruth Ahlburg
Myrmica ruginodus/almindelig stikmyre? (Læst 345 gange) Postet d. 17-08-20 kl. 13:36
Den seneste uge har der været i tusindvis af flyvmyrer i køkkenet, kommende ud fra lugen ved skorstensbunden. De starter med at myldre frem kl. ca 21. Vi åbner så vinduerne og lader dem flyve ud, og næste morgen støvsuges de døde op. men det er godt nok træls i længden, for tænder man en lampe, sværmer de om den.

Det mærkelige er, at jeg ikke har kunnet finde hunner blandt dem. Mon kønnene har separate udgange til dansen?

Jeg mener, det er Myrmica ruginosa/almindelig stikmyre.

Mvh Ruth

Myrmica ruginodus/almindelig stikmyre? (Den seneste uge har der været i tusindvis af flyvmyrer i køkkenet, kommende ud fra lugen ved skorste)
Ruth Ahlburg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (2000 x 1718)
Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#1 Kommentar postet d. 17-08-20 kl. 13:37. Emne: Myrmica ruginodus/almindelig stikmyre?
2

Myrmica ruginodus/almindelig stikmyre? (2)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#2 Kommentar postet d. 17-08-20 kl. 13:37. Emne: Myrmica ruginodus/almindelig stikmyre?
3

Myrmica ruginodus/almindelig stikmyre? (3)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#3 Kommentar postet d. 17-08-20 kl. 17:22. Emne: Myrmica ruginodus/almindelig stikmyre?
Ad kønsfordelingen: Jeg er godt klar over, at næste morgens døde alle er hanner.

Det var når de myldrede frem, at jeg fik den tanke, at der ikke var hunner, uden dog at undersøge det nærmere. De skulle bare lempes ud i en fart.

Mvh Ruth

Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#4 Kommentar postet d. 17-08-20 kl. 23:46. Emne: Myrmica ruginodus/almindelig stikmyre?
Hej Ruth,

Dine Myrmica har ikke fået etableret deres rede hensigtsmæssigt, hvis hovedudgangen fører ud af skorstensbunden!

Jeg tvivler på, at hanner og vingede hunner skulle vælge forskellige udgange. I givet fald ville du måske have opdaget de vingede hunner i nærheden. Det er ikke ualmindeligt, at forholdet mellem produktion af henholdsvis hanner og hunner i den enkelte rede er skæv eller meget skæv, så det er nok en mere sandsynlig forklaring.

Jeg synes også dit billede af hannen mest ligner en Myrmica ruginodis. Eneste mulige alternativ er Myrmica rubra. Ud fra billedet alene er jeg ikke 100 % sikker.

Har du nogen idé om, hvor reden ligger? Den må have en vis størrelse med den produktion. Om ikke andet må du have fouragerende arbejdere i nærheden.

mvh Jørn

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#5 Kommentar postet d. 18-08-20 kl. 08:30. Emne: Myrmica ruginodus/almindelig stikmyre?
Hej Jørn.

Mange tak!

Skorstensbunden er lige i midten af huset over skillevæg i krybekælderen.Jeg har ikke kunnet se tegn på bo i/under krybekælderen og har endnu ikke fundet udgange rundt om huset. Vi cementerede i går alle synlige revner, vi kunne nå i skorstensbunden, og det løste næsten problemet i aftes (eller måske sæsonen er ved at være ovre). Jeg fandt en enkelt hun - i parring - i aftes inde i skorstensbunden.

I går undersøgte jeg 20 døde hanner i stereolup og knuderne på petiolus havde samme proportioner og form som på den afbildede han. Det øger vel sandsynligheden for at bestemmelsen er sikker?

Mvh Ruth

Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#6 Kommentar postet d. 18-08-20 kl. 12:51. Emne: Myrmica ruginodus/almindelig stikmyre?
Hanner af myrer er generelt problematiske at artsbestemme sikkert. Variationen er stor og dårligt undersøgt eller beskrevet, og som konsekvens af dette har de nyere toneangivende værker om nord- og mellemeuropæiske myrer som udgangspunkt undladt at udforme bestemmelsesnøgler til hannerne! Det bliver simpelthen for usikkert.

Hannerne af Myrmica ruginodis og Myrmica rubra KAN adskilles rimeligt sikkert, især hvis man har sammenligningsmateriale af de to arter.

Hannen af ruginodis er gennemsnitlig lidt større, lidt lysere og har lidt længere antenneskafter end rubra.

Det bedste og sikreste kendetegn mellem de to arters hanner er behåringen på bagbenets tibia og metatarsus. Hos ruginodis er den kortere og liggende eller let udstående, hos rubra længere og mere eller mindre udstående. Der er nogen variation indenfor arterne mellem de enkelte reder, så også den karakter kan drille lidt, hvis eksemplarerne ikke er meget typiske.

Hvis du vil helt i mål med bestemmelsen, vil jeg klart anbefale at kigge på denne behåringskarakter. Tibia og metatarsus skal ses i ren profil. Hvis de driller dig, kan jeg evt. senere tage et par billeder af typiske dyr til sammenligning.

mvh Jørn

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#7 Kommentar postet d. 18-08-20 kl. 13:33. Emne: Myrmica ruginodus/almindelig stikmyre?
Kan dette bruges?

Det er fra 2 forskellige hanner.

Mvh Ruth

Myrmica ruginodus/almindelig stikmyre? (Kan dette bruges?

Det er fra 2 forskellige hanner.

Mvh Ruth)
Klik på billedet for original størrelse (952 x 1400)
Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#8 Kommentar postet d. 18-08-20 kl. 13:33. Emne: Myrmica ruginodus/almindelig stikmyre?
nr 2

Myrmica ruginodus/almindelig stikmyre? (nr 2)
Klik på billedet for original størrelse (1273 x 1261)
Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#9 Kommentar postet d. 18-08-20 kl. 22:13. Emne: Myrmica ruginodus/almindelig stikmyre?
Din han i #8 har behåring som en helt typisk ruginodis. Hannen i #7 virker på en eller anden måde lidt mere håret, men forudsat at den er enten ruginodis eller rubra, så mener jeg godt vi kan udelukke rubra.

Jeg har til sammenligning fotograferet et par af mine typiske eksemplarer i behåringsvenlig belysning, Myrmica rubra øverst, Myrmica ruginodis nederst.

mvh Jørn

Myrmica ruginodus/almindelig stikmyre? (Din han i #8 har behåring som en helt typisk <i>ruginodis</i>. Hannen i #7 virker på en eller anden )
Foto: Jørn Bittcher
Klik på billedet for original størrelse (800 x 480)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator