Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Kristensen
Hviken blomsterplante er dette? (Læst 749 gange) Postet d. 26-07-08 kl. 12:04
Jeg har et flot eksempel på en gul blomst, jeg ikke har kunnet finde andre af, i den landsby jeg bor i.

Jeg formoder det er en indført plante til vort område (Den Selvforsynende Landsby).

For et par uger siden støtte jeg på en plante der lignede den, på nettet, men har ikke kunne finde den igen.

Det eneste jeg kan huske om den, er at den skulle være en lidt sjælden art og specielt befinde sig i grusgrave. Hvad jeg selv synes lyder rimelig logisk, da den har rødderne godt plantet i noget grus jeg fik leveret for 3 år siden.

Men nu vil jeg søge om hjælp her i dette forum og håbe på, at der er nogle af jer der kan hjælpe.

Skulle planten være en speciel sjælden art, vil jeg da gerne værne om den.

Jeg har vedhæftet et billede.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Hviken blomsterplante er dette? (Jeg har et flot eksempel på en gul blomst, jeg ikke har kunnet finde andre af, i den landsby jeg bor)
Foto: Lars Kristensen
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(1438)
#1 Svar postet d. 27-07-08 kl. 20:44. Emne: Hviken blomsterplante er dette?
Ja, Mørk Kongelys er det. Blomsterstanden plejer ikke at være forgrenet, men her er det bare individuel variation.

Poul Evald

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#2 Kommentar postet d. 27-07-08 kl. 21:04. Emne: Hviken blomsterplante er dette?
Hej Lars

Den er ikke sjælden, men den er da så smuk, hvor den står, at jeg synes du under alle omstændigheder skal værne om den

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Lars Kristensen
#3 Kommentar postet d. 28-07-08 kl. 12:41. Emne: Hviken blomsterplante er dette?
Hej Anni Lene,

Jeg kan forstå på de andre indlæg, at det er Mørk Kongelys og du fortæller at den ikke er sjælden, men at jeg skal værne om den alligevel. Det vil jeg gøre, for den er da smuk. Du håber jeg, at jeg kan få frø af den, så det er muligt for mig at så den et mere blivende sted, når jeg engang får indrettet min have.

Hilsen Lars

Besvar | Kommentér

Kim Petersen
#4 Kommentar postet d. 28-07-08 kl. 13:25. Emne: Hviken blomsterplante er dette?
Kongelys hører til en af de planter det er sjovt og spændende at have i haven.

Det skyldes at det er en toårig plante, det første år laver de en roset af blade, som samle kraft og energi til det næste år, hvor den bruger den opsamlede energi til at sætte blomster.

Jeg har selv et par stykker af den slags planter i haven. Jeg har dem på den måde, at jeg værner om de små planter når de spirer frem (selektiv ukrudt-fjernelse). De får lov til at stå de steder hvor de spirer frem i køkkenhave eller i blomsterbede. Der får de lov til at stå, indtil de næste år blomstrer. Frøsætningen sørger de selv for.

Det spændende skyldes at man aldrig helt ved, hvilke af disse toårige der spirer frem næste år, og hvor de spirer frem. Nogle gange kan de også springe et år eller to over, men de skal nok komme igen på et senere tidspunkt.

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 Kommentar postet d. 28-07-08 kl. 13:58. Emne: Hviken blomsterplante er dette?
Hej Lars

Det Kim har skrevet er lige som det er med Kongelys. Den overrasker altid ved at dukke op de mest uventede steder. Deres majestætiske facon og højde gør dem svære at overse, og de tilfører en helt almindelig have noget fuldstændig anderledes

God fornøjelse med den i din have, når du når så langt

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator