Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Johannes Paulsen
Hjejler? (Læst 1171 gange) Postet d. 19-08-20 kl. 09:18
Jeg mener det er Hjejler? I går var der flere tusinde ved Hejlsminde Nor. Et imponerende syn!!

Hjejler? (Jeg mener det er Hjejler? I går var der flere tusinde ved Hejlsminde Nor. Et imponerende syn!!)
Foto: Johannes Paulsen / Hejlsminde Nor 2020AUG18
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1657)
#1 Svar postet d. 19-08-20 kl. 09:37. Emne: Hjejler?
Ja, i den grad Glæder mig til den dag, hvor vi igen må skyde nogle få af dem

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Johannes Paulsen
#2 Kommentar postet d. 19-08-20 kl. 09:43. Emne: Hjejler?
Hej Niels. De er vel kun på træk? Hvad er årsagen til at du gerne vil tynde ud i dem?

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1657)
#3 Svar postet d. 19-08-20 kl. 10:55. Emne: Hjejler?
Ja, de er på træk nordfra. Det er smukke fugle, god jagt og de smager godt. Jeg håber, at vi igen kan få lov at opleve jagten på dem - meget gerne med begrænsning i antallet, man kan nedlægge per dag på f.eks. fire. Så det er intet ønske om at tynde ud i dem - der må gerne blive endnu flere

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(514)
#4 Svar postet d. 19-08-20 kl. 16:19. Emne: Hjejler?
Det kan jeg kun tilslutte mig. Det er fine naturoplevelser at høste af naturens overskud om det så er svampe eller fugle.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jesper Leegaard
#5 Kommentar postet d. 19-08-20 kl. 19:30. Emne: Hjejler?
Hej

Helt gakgak at forslå jagt på hjejler. I fx Vadehavet vil det forårsage et stort antal skudte vadefugle af andre arter, fordi der bliver fejlbestemt.

Jeg ser frem til, at de sidste vadefugle-arter engang bliver fredet.

Venlig hilsen

Jesper

Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2184)
#6 Svar postet d. 19-08-20 kl. 20:40. Emne: Hjejler?
De sidste vadefuglearter bliver fredet !!!

Der er kun skovsneppe og dobbeltbekkasin der er jagtbare, det sker der ikke noget negativt ved.

Vi må absolut ikke glemme at mange jægere også er jord/skovejere eller lejere, og dermed er med til at bevare fugle og dyrelivet, hegn, vildtplantning, søer og bevarelse af vådområder mm. Uden mulighed for at høste et par stykker vildt, vil mange af disse meget positive tiltag forsvinde..

Snæversynethed og uvidenhed, har kostet naturen nok i begge ender......

Hilsen Palle

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jesper Leegaard
#7 Kommentar postet d. 19-08-20 kl. 21:13. Emne: Hjejler?
Hej Palle

Jeg er fuldstændig enig med dig i, at mange jæger gør en fremragende indsat for at skabe og bevare fine naturområder i Danmark. Historisk set har jagt været årsag til at mange områder ikke er kommet under plov. Så lad os endelig skyde nogle gæs og noget hjortevildt - en fin måde at skaffe kød på.

Det har dog intet at gøre med at genindføre jagt på hjejle.

Skovsneppe kan give et måltid mad, men mange bekkasiner ender som træningsobjekt for hunden. Ikke mange plukker en enlig bekkasin - jeg har selv gået på jagt og færdes mange år i jægerkredse.

Venlig hilsen

Jesper

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6311)
#8 Svar postet d. 19-08-20 kl. 23:02. Emne: Hjejler?
Helt enig med Jesper.

Som ornitologisk konservator gennem snart 40 år, har jeg oplevet et skred i graden af udnyttelsen af jagtbyttet.

For 30-40 år siden ville enhver jæger med respekt for sig selv, med fornøjelse konsumere sine skudte snepper.

Ikke sådan idag, hvor selv Skovsnepper meget ofte IKKE længere bliver genstand for et godt måltid, men enten smides væk, eller bruges til hundetræning.

Jeg kan få alle de snepper jeg ønsker af jægere, som blot er interesseret i at skyde fuglene.

Hvis vi taler den langt mindre Dobbeltbekkasin:

Uha

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1657)
#9 Svar postet d. 20-08-20 kl. 16:46. Emne: Hjejler?
Vi kan hurtigt blive enige om, at nedlagt vildt som udgangspunkt skal udnyttes, men de puritanske holdninger som Jesper og Peter disker op med har intet med det at gøre. Det er en kedelig tendens, der har bredt sig de sidste årtier, der går ud på, at alle andre interesser end ens egen, skal udøves på en på en nærmest religøs uanfægtelig måde (set fra kritikerens synspunkt).

Jeg går ud fra, at de herrer også mener, at vi skal leve i cølibat, hvis vi ikke vil have børn og smide den økologiske bomde i fængsel, fordi han ikke udnytter alle de dyr, han opdrætter (undtagen til kompostering) Jagt handler om meget mere end udenforståendes regnearksforståelse. At påstå, at få lov til at nedlægge fire hjejler om dagen i en måned skulle betyde, at alle mulige andre vadefugle skulle blive skudt, er useriøst og på linje med, at påstå at ornitologer tramper reder i smadder.

Fredningen af en lang række andre arter at vadefugle var i øvrigt helt unødvendig, og fredningen af den sidste i rækken, enkeltbekkasin, også totalt uden begrundelse i regnearkslogikken.

PS: Pas på jeres selvretfærdige blodtryk

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator