Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jesper Lund
Små myg? (Læst 209 gange) Postet d. 21-08-20 kl. 23:23
Kan det siges, hvilke små tovinger, der pludselig optræder i hundredevis i min stue?

Karise lige nu.

vh Jespre

Små myg? (Kan det siges, hvilke små tovinger, der pludselig optræder i hundredevis i min stue?

Karise lige )
Jesper Lund har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (674 x 600)
Besvar | Kommentér

Jesper Lund
#1 Kommentar postet d. 21-08-20 kl. 23:23. Emne: Små myg?
vh Jesper

Små myg? (vh Jesper)
Klik på billedet for original størrelse (1400 x 1417)
Besvar | Kommentér

Jesper Lund
#2 Kommentar postet d. 21-08-20 kl. 23:33. Emne: Små myg?
Dansemyg ubest.?

vh Jesper

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(13636)
#3 Svar postet d. 22-08-20 kl. 00:43. Emne: Små myg?
Hej Jesper

Ja, også for mig ubestemmelige Dansemyg.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jesper Lund
#4 Kommentar postet d. 22-08-20 kl. 01:17. Emne: Små myg?
Tak Walther

Så håber jeg bare, at de finder et andet dansested ...

vh Jesper

Besvar | Kommentér

Peter Wiberg-Larsen

Svaraktivitet:

(55)
#5 Svar postet d. 22-08-20 kl. 15:50. Emne: Små myg?
Sjovt ordspil De er tiltrukket af lyset i din stue: Du har fotograferet en han (den med de fjerformede antenner) og en hun. Hannerne sværmer faktisk for at tiltrække hunnerne, bare ikke i din stue, men typisk ved særlige sværmemærker i landskabet og i tilknytning til vandløb og søer. Mærkerne han være træer og buske. Man kan tiltrække en del arter ved at "summe"; prøv fx at lave summer i forskelligt toneleje; lige pludselig bliver man stærkt omsværmet, når man rammer den rette tone.

Dansemyg er ikke umulige at bestemme; der findes nøgler til voksne hanner. Men det kræver typisk fremstilling af præparater og undersøgelse ved stor forstørrelse.

Larver og pupper (og puppehuder) kan også bestemmes, i hvert fald til slægt. Det kunne være rigtig sjovt hvis nogle fik lyst til at engagere sig.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jesper Lund
#6 Kommentar postet d. 22-08-20 kl. 19:24. Emne: Små myg?
Tak for yderligere info, Peter

Jeg er bange for, at de ikke bare er kommet ind til lyset gennem et åbent vindue - men også er klækket indendørs, i loft/tagkonstruktion, eller har fundet ind den vej. Jeg vil anslå antallet til over 1000, tydeligvis i tættest koncentration i ét hjørne af loftet, men også med tendens til at samle sig om lamper.

Jeg støvsugede de tætteste koncentrationer, og her til morgen var der kun enkelte stykker at se. Men der er jo nok hundredevis, der skjuler sig, og nok kommer frem igen ...

vh Jesper

Små myg? (Tak for yderligere info, Peter (y)

Jeg er bange for, at de ikke bare er kommet ind til lyset genn)
Klik på billedet for original størrelse (1400 x 933)
Besvar | Kommentér

Peter Wiberg-Larsen

Svaraktivitet:

(55)
#7 Svar postet d. 22-08-20 kl. 21:14. Emne: Små myg?
I givet fald har du gjort en epoke gørende opdagelse, nemlig at dansemyg yngler i huse. Al viden viser ellers at de yngler i ferskvand, enkelte arter i havet, og nogle få i øvre jordlag i fx skov. Så i givet fald skulle du have råd i dit hus’ trækonstruktioner. Min spøg naturligvis. Så de stammer helt sikkert fra vand, hvor de kan gennemføre deres livscyklus fra æg og til voksne. Jeg kan selvfølgelig ikke vide hvor det vand er. Kunne være tagrender, ligesom der kendes i det mindste en art fra drikkevandsfiltre på vandværker. Men jeg tror nu stadig mest på en invasion udefra i dit tilfælde. Og mange arter tiltrækkes af lys, og er aktive på meget varme og fugtige aftener.

Mvh Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jesper Lund
#8 Kommentar postet d. 22-08-20 kl. 22:42. Emne: Små myg?
Tak Peter - det beroliger mig en del

Jeg har hørt naboerne ad, og nogle har oplevet lignende de seneste dage, især i rum med lys og åbne vinduer. Og de har måttet støvsuge døde dansefluer fra gulvet.

vh Jesper

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator