Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ken Alminde
Staudesolsikke (Helianthus pauciflorus)? (Læst 182 gange) Postet d. 23-08-20 kl. 12:28
Hej

En enkelt bevoksning kunne ses af denne plante i går i Tarup-Davinde grusgravene.

Kunne det være staude-solsikke eller er der bedre muligheder?

Mvh. Ken

Staudesolsikke (Helianthus pauciflorus)? (Hej

En enkelt bevoksning kunne ses af denne plante i går i Tarup-Davinde grusgravene.

Kunne de)
Ken Alminde har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#1 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 12:28. Emne: Staudesolsikke (Helianthus pauciflorus)?
Kurvsvøbblade.

Staudesolsikke (Helianthus pauciflorus)? (Kurvsvøbblade.)
Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#2 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 12:29. Emne: Staudesolsikke (Helianthus pauciflorus)?
Løv.

Staudesolsikke (Helianthus pauciflorus)? (Løv.)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#3 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 21:11. Emne: Staudesolsikke (Helianthus pauciflorus)?
Hej Ken!

Ja,det er en staudesolsikke (flerårig solsikke). H. pauciflorus er det dog næppe, da denne har butte, sortgrønne kurvsvøbblade.

Af H. decapetalus er fremelsket adskillige havesorter. Måske er det en sådan?

Troels

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#4 Kommentar postet d. 25-08-20 kl. 17:33. Emne: Staudesolsikke (Helianthus pauciflorus)?
Hej Troels

Tak skal du have. Jeg vil se om jeg kan snævre det ind til H. decapetalus.

Mvh. Ken

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7330)
#5 Svar postet d. 26-08-20 kl. 11:20. Emne: Staudesolsikke (Helianthus pauciflorus)?
Jeg synes nu godt, at det kan være Helianthus pauciflorus. Bladene er ru, lancetformede og det kan se ud som, at de er kort vinget nedløbende i stænglen. En kurv. Kurvsvøbbladene ægformede med stump spids, korthårede, og jeg synes da godt, at de er sortgrønne. Stråleblomsterne gule og skiveblomsterne purpurbrune.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(3351)
#6 Svar postet d. 26-08-20 kl. 12:08. Emne: Staudesolsikke (Helianthus pauciflorus)?
er vel den, vi i AFD kaldte Prærie-Solsikke (Helianthus xlaetiflorus, på Fyn Bonanza-Solsikke, hybrider mellem Staude-Solsikke & Jordskok), spidse kurvsvøbblade

har selv set og samlet den på Årslev Fyldplads (nu nedlagt & tilgroet) kun et stenkast Ø f. Tarup-Davinde Grusgrave - belægget godkendt i AFD

men: "Afgrænsningen mellem staudesolsikkerne indbyrdes er vanskelig, og da det indsamlede belægsmateriale sjældent er optimalt, er flere taxa behandlet sammen her, bl.a. H. pauciflorus Nutt") (AFD-værket, s. 774)

(& jeg erkender blankt, at bladene på denne her bestand (ligesom på den fra fyldpladsen!) passer bedst med tegningen af H. pauciflorus i Den Nye Nordiske Flora)

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7330)
#7 Svar postet d. 26-08-20 kl. 19:33. Emne: Staudesolsikke (Helianthus pauciflorus)?
Ifølge Rothmaler 5, som jeg bruger her, er H. x laetiflorus (gule skiveblomster) forskellig fra H. pauciflorus (purpurbrune skiveblomster. Ellers ligner de hinanden meget.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(3351)
#8 Svar postet d. 26-08-20 kl. 22:22. Emne: Staudesolsikke (Helianthus pauciflorus)?
Stace bruger samme karakter som Rothmaler til at adskille H. pauciflorus fra H. xlaetiflorus

men - ligesom AFD - inkluderer Stace alligevel H. pauciflorus i H. xlaetiflorus!

Helianthus er en ganske artsrig slægt i N-Amerika, men ren H. decapetalus er det her ihvertfald ikke ...

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#9 Kommentar postet d. 29-08-20 kl. 18:34. Emne: Staudesolsikke (Helianthus pauciflorus)?
Hej

Tak for de mange detaljerede svar, som har gjort mig en del klogere på staudesolsikker!

Når H. decapetalus er ude af billedet og AFD inkluderer H. pauciflorus i Helianthus x laetiflorus er det vel mest korrekt at kalde denne for præriesolsikke (H x laetiflorus). Ikke mindst når et lignende fund i nærområdet er godkendt som en sådan.

- Jeg vil sørge for behørig henvisning til denne tråd.

Tusind tak for hjælpen.

Mvh. Ken

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator