Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Hansen
Sump-Kællingetand? (Læst 240 gange) Postet d. 23-08-20 kl. 16:06
Udkanten af Viborg, 2020-08-22 i nybyggerkvarter på byggemodningsgrund. Tre billeder følger

Sump-Kællingetand? (Udkanten af Viborg, 2020-08-22 i nybyggerkvarter på byggemodningsgrund. Tre billeder følger)
Kim Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#1 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 16:07. Emne: Sump-Kællingetand?
Foto 2 af 3

Sump-Kællingetand? (Foto 2 af 3)
Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#2 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 16:08. Emne: Sump-Kællingetand?
Foto 3 af 3

Sump-Kællingetand? (Foto 3 af 3)
Klik på billedet for original størrelse (738 x 600)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7330)
#3 Svar postet d. 23-08-20 kl. 17:34. Emne: Sump-Kællingetand?
Stænglen skal være hul.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen

Svaraktivitet:

(267)
#4 Svar postet d. 23-08-20 kl. 17:37. Emne: Sump-Kællingetand?
Hvis bægerrøret er glat - det syns jeg det ser ud til - og stænglen er hul ville jeg kalde den Sum-Kællingetand. Almindelig Kællingetand har marvfyldt stængel. Voksede planten fugtigt? I min tid som mosekone var det med stænglen en hurtig måde at skille de to arter på. Mvh Lis

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#5 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 18:02. Emne: Sump-Kællingetand?
Hej. Tak for svar - jeg tror jeg vil prøve at opsøge individet igen på en gåtur med hunden og se om stænglen er hul eller ej. Nej, den voksede ikke udpræget fugtigt. Da jeg så den kunne jeg først ikke indse det var en form for kællingetand, for dem jeg er vant til at se kystnært er langt mindre.

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen

Svaraktivitet:

(533)
#6 Svar postet d. 23-08-20 kl. 18:28. Emne: Sump-Kællingetand?
Hej

Der er jo også den dyrkede "var. sativa" af Almindelig Kællingetand. Den har også hul stængel.

Sump-Kællingetand har 2. grad bladnerver der er tydelige og ofte fremhævede eller nedsænkede - mens de hos Alm. Kællingetand er svage.

Sump-Kællingetand har ofte underjordiske udløbere mens Alm. Kællingetand har pælerod - se f.eks. tråden her :

- se linket HER

Bladene på den aktuelle plante ligner mest Alm. Kællingetand.

mvh

Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#7 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 18:39. Emne: Sump-Kællingetand?
Så nu fik jeg genbesøgt stedet på en rask gåtur med hunden Her er tværsnittet - det virker overvejende marvfuldt, så Sump- er ude. Antallet af blomster i kronen der ikke overstiger 7 passer også med almindelig. Individet var godt 30 cm højt, hvilket er langt højere end jeg er vant til at se den - det var nok det der snød mig.

Sump-Kællingetand? (Så nu fik jeg genbesøgt stedet på en rask gåtur med hunden :-) Her er tværsnittet - det virker overv)
Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#8 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 18:40. Emne: Sump-Kællingetand?
Jeg ser nok oftest Alm kællingetand på slåede eller næringsfattige arealer, hvor den så er meget lav inden den blomstrer, som feks her på et slået areal på hjem hjem fra stedet.

Så blev man så klog. Tak for hjælpen!

Sump-Kællingetand? (Jeg ser nok oftest Alm kællingetand på slåede eller næringsfattige arealer, hvor den så er meget lav)
Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#9 Kommentar postet d. 24-08-20 kl. 12:01. Emne: Sump-Kællingetand?
- den dyrkede form har jeg ikke styr på, men det lyder sandsynligt. Voksestedet tilsiger vel også at det ikke er Sump-Kællingetand. Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator