Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Hansen
Hvilken fladstjerne (Læst 212 gange) Postet d. 23-08-20 kl. 17:17
Lidt nordøst for Bjerregrav 2020-08-21(nord for Viborg) i noget græsland/brakmark/hedelignende område ikke så langt fra Vesterbæk. Den havde meget små blomster. Hælder til mest til Græsbladet Fladstjerne, men er lidt i tvivl om det kan være Sump-Fladstjerne? Tre billeder følger. Havde svært ved at tage et tydeligt billede af en blomst og dækblade - det blæste en del.

Hvilken fladstjerne (Lidt nordøst for Bjerregrav 2020-08-21(nord for Viborg) i noget græsland/brakmark/hedelignende områd)
Kim Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#1 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 17:17. Emne: Hvilken fladstjerne
Foto 2 af 3

Hvilken fladstjerne (Foto 2 af 3)
Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#2 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 17:18. Emne: Hvilken fladstjerne
Foto 3 af 3

Hvilken fladstjerne (Foto 3 af 3)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7330)
#3 Svar postet d. 23-08-20 kl. 17:33. Emne: Hvilken fladstjerne
Enig i Græsbladet Fladstjerne. Forbladene til blomsterne er hindeagtige, hvilket kan ses på dit foto. Men det er også altid en god ide med Fladstjerne at vise blomsten bagfra, idet længden af krone og bæger også er vigtige karakterer.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#4 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 18:04. Emne: Hvilken fladstjerne
Det er noteret. På stedet vidste jeg ikke lige det var en fladstjerne og hvad jeg skulle være opmærksom på. Det var også lidt i hast. Holdt spontant ind til siden fordi jeg syntes området så spændende ud, fandt planten og tog nogle hurtige billeder og kørte videre.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7330)
#5 Svar postet d. 23-08-20 kl. 18:07. Emne: Hvilken fladstjerne
Fladstjerne kendes på at have 3 grifler, hvor Hønsetarm har 5.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#6 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 21:40. Emne: Hvilken fladstjerne
Hej Ole,

Tak for hintet om antal grifler. Der er ting som disse, som begynder at dæmre. Jeg har ikke rigtig beskæftiget mig med flora siden 2007, hvor jeg havde nogle måneder i Nordvestgrønland med masser af tid. Og der så jeg

Ranke-Fladstjerne

- se linket HER

Stilk-Fladstjerne

- se linket HER

og Arktisk Hønsetarm

- se linket HER

Jeg har ikke lagt mærke til antallet af grifler før, men sjovt nok kan jeg se på de gamle billeder af Ranke- og Stilk-Fladstjerne at der er blomster med henholdsvis 3 eller 4 grifler på begge artsbilleder. Den arktiske Hønsetarm har 5 på billedet.

Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#7 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 21:40. Emne: Hvilken fladstjerne
Hej Ole,

Tak for hintet om antal grifler. Der er ting som disse, som begynder at dæmre. Jeg har ikke rigtig beskæftiget mig med flora siden 2007, hvor jeg havde nogle måneder i Nordvestgrønland med masser af tid. Og der så jeg

Ranke-Fladstjerne

- se linket HER

Stilk-Fladstjerne

- se linket HER

og Arktisk Hønsetarm

- se linket HER

Jeg har ikke lagt mærke til antallet af grifler før, men sjovt nok kan jeg se på de gamle billeder af Ranke- og Stilk-Fladstjerne at der er blomster med henholdsvis 3 eller 4 grifler på begge artsbilleder. Den arktiske Hønsetarm har 5 på billedet.

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#8 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 21:46. Emne: Hvilken fladstjerne
Fine Fladstjerner -lige til at gå til

Sukkertoppen 72-75

Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#9 Kommentar postet d. 23-08-20 kl. 22:07. Emne: Hvilken fladstjerne
Det her var så lidt mere nord på i Upernavik distrikt. Nå, men det er et sidespor

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator