Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. juli 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Kofoed-Hansen
Hvilken grøn larve på hedelyng? (Læst 180 gange) Postet d. 25-08-20 kl. 09:20
Denne lille grønne larve er fundet på Hedelyng under Bioblitz Rusland 22/8. Jeg får ikke noget match når jeg googler vært+larve, kan den bestemmes? - eller skal jeg se om jeg kan levere bedre billeder?

mvh Morten

Hvilken grøn larve på hedelyng? (Denne lille grønne larve er fundet på Hedelyng under Bioblitz Rusland 22/8. Jeg får ikke noget match)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jeppe Lyngsø
#1 Kommentar postet d. 25-08-20 kl. 09:57. Emne: Hvilken grøn larve på hedelyng?
Hmm har du et sideskud af den? Den minder til forveksling om Cosmia trapezina ovenfra synes jeg, men det er sikkert ikke den på lyng...

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#2 Kommentar postet d. 25-08-20 kl. 10:04. Emne: Hvilken grøn larve på hedelyng?
Ja, det ligner godt nok enormt godt, Jeppe - den er bare meget lille for en uglelarve og alle trapezina-larve-billeder er fra foråret. Jeg tager forsøger med et sideshot, hvis jeg har den endnu.

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Jeppe Lyngsø
#3 Kommentar postet d. 25-08-20 kl. 10:38. Emne: Hvilken grøn larve på hedelyng?
Ja det var vist et vildskud, den overvintrer vist som æg kan jeg se, så de burde kun være ude om foråret.

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(9282)
#4 Svar postet d. 25-08-20 kl. 11:17. Emne: Hvilken grøn larve på hedelyng?
Vi er ovre i "yngre larver af noget, der lever på Lyng".

Der er mange både grønne og pyjamasstribet i starten. Det gælder også for arter, som lever på mange andre ting, men samtidig også lever på Lyng.

Første bud og langt mest sandsynlige er ung Spættet lyngugle

Der er også andre muligheder, men de er både sjældnere, tangerende til det utrolige på Sjælland - og så ligner de ikke så godt

Men generelt: Der skal helst både et side- og et rygfoto til, hvis man vil have en nogenlunde sikker bestemmelse af larver. Er det meget specielle arter med specielle kendetegn, kan de nok kendes, men hvordan ved man det på forhånd?

F.eks ville jeg gerne se en sidelinie på denne her

OG så savner jeg en længde på. Er den f.eks allerede 20 mm lang, så er det måske slet ikke den optalte art. På Macrofotos kan man ikke regne længden på et dyr ud ...

OG f.eks denne her art er det da ærgerligt, at det ikke er et naturfoto. Jeg kunne sagtens bruge en ung-foto af arten set i relativt naturlige omgivelser

Du lyder, Morten, som om du lige ved, hvor den sidder og kan gå ud og tage flere fotos? - Eller har du den til opdræt?

Helt generelt: Dyr på Nåletræer, på Lyng og fra tætte græsser af altid underfotograferet - fordi de mødes sjældnere. Så den slags skal altid ha nogle ekstra (og gode ) skud ...

Hilsen Kjeld

Hvilken grøn larve på hedelyng? (Vi er ovre i "yngre larver af noget, der lever på Lyng". 

Der er mange både grønne og pyjamasstri)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#5 Kommentar postet d. 25-08-20 kl. 16:46. Emne: Hvilken grøn larve på hedelyng?
Takker, Kjeld. Det er altid lidt hektisk på bioblitzer, hvor der jo gerne skal registreres så mange arter som muligt=dårligere tid til fotografering. Hvis dyret stadig findes i mit indsamlingsglas, skal jeg gøre mit bedste for at levere naturfotos fra begge vinkler - jeg vender frygteligt tilbage.

De bedste hilsner

Morten

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#6 Kommentar postet d. 26-08-20 kl. 12:34. Emne: Hvilken grøn larve på hedelyng?
Så fik den et forsøg til. Den er begyndt at blive brun over ryggen og kan fuldt udstrakt snige sig op på små 10 mm. Spm jeg læser det passer pengene perfekt med dit bud, Kjeld(?)

med venlig hilsen

Morten

Hvilken grøn larve på hedelyng? (Så fik den et forsøg til. Den er begyndt at blive brun over ryggen og kan fuldt udstrakt snige sig o)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#7 Kommentar postet d. 26-08-20 kl. 12:35. Emne: Hvilken grøn larve på hedelyng?
Billede 2

Hvilken grøn larve på hedelyng? (Billede 2)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(9282)
#8 Svar postet d. 28-08-20 kl. 07:08. Emne: Hvilken grøn larve på hedelyng?
Det er fint arbejde - og pænt af dig at komme mig i møde - men afvent lidt endnu ..

Jeg har en ung "fyr" gående her, som jeg mødte helt lille. Jeg var (næsten) sikker på Grå egemåler pga. en sort sideplet et bestemt sted - men nu er den 28 mm! - stadig grøn. og har slet ikke udvist tegn på at ændre sig rigtigt endnu!

SÅ den er det ikke. Der er mange, man kan ramme plet med, forlods - men få, som giver én en stor overraskelse.

Jeg har lige ledt hele repertoiret igennem igår og har fundet 2 nye kandidater til en titel - men er slet ikke sikker på noget som helst

hilsen Kjelds

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#9 Kommentar postet d. 28-08-20 kl. 08:40. Emne: Hvilken grøn larve på hedelyng?
Tak for indsatsen, Kjeld. Jeg ser om jeg kan få den større...

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator