Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Steen Rabjerg
Hvilken Radeløv coll. (Læst 182 gange) Postet d. 25-08-20 kl. 09:55
Hvilken radeløv er dette.

Er det ssp trichomanes eller ssp. quadrivalens?

Fundet i Aarhus denne uge, voksende i fugerne på lodret stenmur. Det var ikke muligt at indsamle belæg, så bedste grundlag for bestemmelse, jeg har, er dette foto.

Nogen, der kan hjælpe?

Hvilken Radeløv coll. (Hvilken radeløv er dette.
Er det  ssp trichomanes eller ssp. quadrivalens?

Fundet i Aarhus denne)
Steen Rabjerg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (722 x 600)
Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(3464)
#1 Svar postet d. 25-08-20 kl. 10:04. Emne: Hvilken Radeløv coll.
Det bliver kun gætteri uden belæg. Sporer og bladafsnit er vigtige for ID. Umiddelbart ligner den quadrivalens - kalk-underarten, men som sagt gætteri.

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#2 Kommentar postet d. 25-08-20 kl. 10:13. Emne: Hvilken Radeløv coll.
Hej Steen

En kendt lokalitet - første gang meldt af Inger Klit i 1995.

Det lå i min AFD rude og jeg fik på et tidspunkt overrakt et belæg - samlet af en kajakroer - men desværre i for dårlig stand til at underarten kunne komme på.

Men virkelig en sjov lokalitet !

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#3 Kommentar postet d. 25-08-20 kl. 10:33. Emne: Hvilken Radeløv coll.
sidder den da 10 m oppe, siden I ikke kan få luppen i aktion?

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#4 Kommentar postet d. 25-08-20 kl. 11:16. Emne: Hvilken Radeløv coll.
Og til Henrik:

Du skal springe ud i åen fra Trebroer, svømme over til en bropille for jernbanen og klatre 2 m op ad en lodret klippevæg

Jeg har desværre ikke selv fotos af voksestedet.

Har andre ?

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Steen Rabjerg
#5 Kommentar postet d. 25-08-20 kl. 12:07. Emne: Hvilken Radeløv coll.
Den sidder nok 3-4 m over åen. Jeg prøvede at komme til den ovenfra, og måtte opgive. Man skal vist enten være spiderman eller ret så modig for at komme til den. - Eller grafittimaler, ser det ud til

Men planten er jo godt beskyttet, kan man sige, med mindre nogen sprøjter muren for ´ukrudt´ ...

Jeg tog desværre ikke et helhedsbillede, men har kun dette, som jo ikke siger så meget.

Hvilken Radeløv coll. (Den sidder nok 3-4 m over åen. Jeg prøvede at komme til den ovenfra, og måtte opgive. Man skal vist )
Klik på billedet for original størrelse (800 x 360)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#6 Kommentar postet d. 26-08-20 kl. 11:11. Emne: Hvilken Radeløv coll.
der vil jeg mene, at I er lovligt undskyldt

måske skulle I alliere jer med bjergbestigeren & botanikeren Peter Laulund (illustrator på Frederiksen et al.: De højere planters evolution og klassifikation, 1997)

har dog selv sidst set bemeldte herre på Olympus i Grækenland i 1985, så hudt viskes ...

men nok en forekomst, der ikke lige med det første bliver en del af den desværre omsiggribende opgravningsbølge!

Besvar | Kommentér

Steen Rabjerg
#7 Kommentar postet d. 01-09-20 kl. 10:42. Emne: Hvilken Radeløv coll.
Jeg har nu hentet belæg fra planten og spurgt igen d.d. den 1. sept. hvor jeg harlagt nye billeder ind.

Her kommer et af de midterste småblade iver og underside.

Hvilken Radeløv coll. (Jeg har nu hentet belæg fra planten og spurgt igen d.d. den 1. sept. hvor jeg harlagt nye billeder i)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator