Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fisk -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

dorte nyhagen
Åle-lignende fisk (Læst 537 gange) Postet d. 25-08-20 kl. 13:06
Hejsa!

Mine elever fangede denne her i dag i Århus å, tæt på Årslev Engsø. Den var ca 25 cm lang Hvad mon det er for en fisk?

Åle-lignende fisk (Hejsa! 
Mine elever fangede denne her i dag i Århus å, tæt på Årslev Engsø. Den var ca 25 cm lang H)
dorte nyhagen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Anders Østerby

Svaraktivitet:

(5)
#1 Svar postet d. 25-08-20 kl. 13:07. Emne: Åle-lignende fisk
Det er et fint eksemplar af Ål.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

dorte nyhagen
#2 Kommentar postet d. 25-08-20 kl. 13:14. Emne: Åle-lignende fisk
Nu er jeg langt fra fiske ekspert! Men jeg har da en gang haft en pegefinger i munden på en afhugget ålehovede - som barn! Jeg husker hovedet som værende mindre flat og mindre triangulært. Men der er måske flere ålearter eller forskel på unge/ældre ål?

Besvar | Kommentér

dorte nyhagen
#3 Kommentar postet d. 25-08-20 kl. 13:14. Emne: Åle-lignende fisk
Nu er jeg langt fra fiske ekspert! Men jeg har da en gang haft en pegefinger i munden på en afhugget ålehovede - som barn! Jeg husker hovedet som værende mindre flat og mindre triangulært. Men der er måske flere ålearter eller forskel på unge/ældre ål?

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(8)
#4 Svar postet d. 25-08-20 kl. 13:22. Emne: Åle-lignende fisk
Det er uden tvivl en ål

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Thorke Østergaard

Svaraktivitet:

(341)
#5 Svar postet d. 25-08-20 kl. 14:41. Emne: Åle-lignende fisk
Det er ganske rigtigt en ål - Det der snyder med hovedformen er, at denne "holder vejret": Den har lukket munden og fyldt mundhulen med vand; det giver det sjove "trekantede hoved"

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Anders Østerby

Svaraktivitet:

(5)
#6 Svar postet d. 03-09-20 kl. 13:00. Emne: Åle-lignende fisk
Det er den europæiske ål vi snakker om (een art) - der ses to forskellige former på hovedet, smalhovedet (spidssnudet) og bredhovedet (bredsnudet). Hollandske undersøgelser viser, at dem der æder insektlarver og andre smådyr bliver spidssnudet, mens de bredsnudede primært har ædt småfisk.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator