Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. august 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elise Boisen
Hvilken puppe/larve? (Læst 331 gange) Postet d. 25-08-20 kl. 18:46
Jeg har d.d. Fundet denne puppe på jorden under et højbed med blomsterkarse som er invaderet af kålsommerfuglelarver. Den sprællede og vrikkede med bagkroppen men ser ellers meget forpuppet ud og hård i "skallen". Det så ud til den havde hængt på en stilk af blomsterkarse som så er brækket af. Puppen er 20mm lang, ravgul på undersiden og sort på oversiden hvor leddene på bagkroppen danner ravgule bånd og giver den et gedehams-lignende look.

Jeg har nu hængt den i en potteplante på havebordet så den ikke bliver trådt på, men har ikke kunnet artsbestemme den. Nogle bud på hvad det er for en fyr?

Hvilken puppe/larve? (Jeg har d.d. Fundet denne puppe på jorden under et højbed med blomsterkarse som er invaderet af kåls)
Foto: Puppen som nu hænger i en potteplante 😊
Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen
#1 Kommentar postet d. 26-08-20 kl. 00:34. Emne: Hvilken puppe/larve?
Vi må vente og se hvad der kommer ud

mvh

Frank

Besvar | Kommentér

Jeppe Lyngsø
#2 Kommentar postet d. 26-08-20 kl. 09:50. Emne: Hvilken puppe/larve?
Ja, den her er altså tricky for mig også. Nogen kålsommerfugl er det i alle fald ikke. Men hvad det så er med så spraglet en puppe er mig lidt en gåde; de fleste er jo kedeligt brune/sorte/grå osv.

Besvar | Kommentér

Elise Boisen
#3 Kommentar postet d. 26-08-20 kl. 17:13. Emne: Hvilken puppe/larve?
Den er nu i glas med net over, så må vi se hvad der kommer ud.

Besvar | Kommentér

Elise Boisen
#4 Kommentar postet d. 29-08-20 kl. 17:21. Emne: Hvilken puppe/larve?
Der er ikke kommet noget ud a puppen endnu, men levende er den helt sikkert! Her er link til video:

- se linket HER

Hvilken puppe/larve? (Der er ikke kommet noget ud a puppen endnu, men levende er den helt sikkert! Her er link til video:
)
Foto: Mens vi venter...
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(9282)
#5 Svar postet d. 29-08-20 kl. 19:06. Emne: Hvilken puppe/larve?
Et gæt: Gammaugle?

Besvar | Kommentér

Elise Boisen
#6 Kommentar postet d. 03-09-20 kl. 16:09. Emne: Hvilken puppe/larve?
Så blev spændingen udløst. Det var slet ingen sommerfugl, men denne lille krabat der var i puppen

Hvilken puppe/larve? (Så blev spændingen udløst. Det var slet ingen sommerfugl, men denne lille krabat der var i puppen :-)
Elise Boisen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(9282)
#7 Svar postet d. 03-09-20 kl. 19:17. Emne: Hvilken puppe/larve?
Sådan en lille bisse!

- men puppen er dog en sommerfugl, der bare har været parasitret. Ærgerligt, at vi ikke fik et svar på den.

Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen

Svaraktivitet:

(591)
#8 Svar postet d. 03-09-20 kl. 20:14. Emne: Hvilken puppe/larve?
muligvis er det denne

- se linket HER

mvh

Frank

Besvar | Kommentér

Elise Boisen
#9 Kommentar postet d. 03-09-20 kl. 20:41. Emne: Hvilken puppe/larve?
Ja den ligner meget, men den i linket har en hvid plet bagerst og det havde min ikke. Jeg synes jeg har trawlet igennem mange snyltere uden at kunne finde en helt magen til. Jeg har spurgt under årevingede insekter også

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator