Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

inge Thomsen
Raslesten - hvor store kan de blive (Læst 1003 gange) Postet d. 26-08-20 kl. 04:08
Er dette mon en Rasle sten?

Fandt denne Sten på en mark tæt på Randers.De to huller fører ind til det samme hulrum midt i stenen. den er lidt oval - næsten rund. Længde 11 cm x Ø 12 cm - vægt 1,7 kg. Bag den nubrede overflade er der lys flint.Fundet August 2020

Raslesten - hvor store kan de blive (Er dette mon en Rasle sten?
Fandt denne Sten på en mark tæt på Randers.De to huller fører ind til d)
Foto: Inge Thomsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

inge Thomsen
#1 Kommentar postet d. 26-08-20 kl. 04:11. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
Endnu et billede

Raslesten - hvor store kan de blive (Endnu et billede)
inge Thomsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen

Svaraktivitet:

(11)
#2 Svar postet d. 27-08-20 kl. 09:57. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
Jeg er ikke arkæolog, men min familie har al tid interesseret sig for arkæologi. Jeg vil gætte på, at stenen er en slagsten, som blev brugt i stenalderen af flintesmedene, til at tilvirke redskaber af flint. Det mener jeg på grund af, at det tilsyneladende er en hård stenart, og der er mange slagmærker på overfladen. Jeg bor må Møn, hvor der er kugleflint og såkaldte raslesten af flint.

Hvis du bor et sted, hvor der er et museum, der har en arkæolog ansat kan du evt. spørge der. Måske der også i dit område er en amatørarkæologisk forening. Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#3 Kommentar postet d. 27-08-20 kl. 11:09. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
- jeg retter lige mig selv. Det ser ud til at stenen, som du har lagt billede op af, er af flint. Men jeg synes stadig det ligner de slagsten, som jeg har set. Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(35)
#4 Svar postet d. 27-08-20 kl. 17:41. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
Hej

Dit foto viser et typisk eksemplar af kugleflint. Dog størrelsesmæssigt lidt usædvanligt og nok i den maksimale størrelse.

Der ses også de typiske huller ind til kernen af den indlejrede kiselsvamp Plinthosella resonans.

"Raslesten" er kugleflint, hvor den inderste kiselsvampkerne er blevet løs.

Mvh. Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#5 Kommentar postet d. 27-08-20 kl. 18:02. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
- desværre Jens Lund - jeg er ikke enig. Jeg har kendt til Møn hele mit liv, og jeg har ALDRIG mødt så stor en Plintosella resonans, selv om jeg har set flere. De fleste dog uden raslende indhold. Og de har aldrig været så skadede i overfladen - haft den overflade - også selv om de har været transporterede fra Møns Klint til Ulfshale, hvor de tidligere har været udvundet og afskibet, så vidt jeg forstår til brug i cementmøller, da de ikke afgiver andet end siliciumdioxid.

Sandt nok er der sædvanligvis huller ind til den raslende stenkerne, og det er kun de eksemplarer, som jeg gider bukke mig efter på stranden, men jeg tror stadig det er en slagsten fra stenalderen. Mvh Lis

PS: jeg er ikke helt klar over, om de også er blevet frasorteret i stenaflejringerne fra Møns Klint på den sydøstlige pynt af Møn (Ulfshale er den nordvestlige pynt). Vindretning på Møn er overvejende østlig, så derfor er materialetransporten fra øst mod vest.

At smadre stenen vil være en måde at afgøre om det er Plintosella resonans eller ej. Selv om stenkernen ikke er løs vil den kunne erkendes. - se linket HER

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#6 Kommentar postet d. 27-08-20 kl. 18:14. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
rettelse til mit PS: Det er på den sydvestlige del af Møn (Hårbølle Stenminer) at der har været indvundet sten.

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#7 Kommentar postet d. 27-08-20 kl. 19:45. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
Du kunne jo prøve at sende en e-mail med fotos til Jysk Stenklub (formand Ingemann Schnetler) og spørge om han venligst vil udtale sig om din sten.

i.schnetler@mail.dk

Håber du vil dele evt. svar her i tråden.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

inge Thomsen
#8 Kommentar postet d. 28-08-20 kl. 03:36. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
Hej Jens

Tak , Det vil jeg prøve.

MVH Inge

Besvar | Kommentér

inge Thomsen
#9 Kommentar postet d. 04-09-20 kl. 14:51. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
Hej Jens.

Her kommer svaret fra Ingemann i Stenklubben:

Her er så fotos af mine raslesten fra Møns Klint. Jeg mener, at din sten må være en usædvanlig stor raslesten, da der er god overensstemmelse med hensyn til alle karakterer. Jeg synes også, at mine eksemplarer stemmer godt overens med dit.

Venlig hilsen

Ingemann

Det kunne godt se ud som om jeg har gjort et specielt godt fund Jeg vedlægger lige nyt foto hvor det er lykkedes mig at fotografere en "korallignende gevækst" der sidder på en stilk inde i stenens hulrum. Jeg sendte lys ind gennem stenens ene hul og fotograferede med dobbelt Macro gennem det andet hul.

Venlig hilsen Inge

Raslesten - hvor store kan de blive (Hej Jens.
Her kommer svaret fra Ingemann i Stenklubben:

Her er så fotos af mine raslesten fra Mø)
inge Thomsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (712 x 600)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator