Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. juli 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Petersen
Spindemøl. (Læst 232 gange) Postet d. 26-08-20 kl. 17:56
Jeg går ud fra at dette er et Æblespindemøl -Yponomeuta malinellus. Har jeg ret ?

Spindemøl. (Jeg går ud fra at dette er et Æblespindemøl -Yponomeuta malinellus. Har jeg ret ?)
Kim Petersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kim Petersen
#1 Kommentar postet d. 26-08-20 kl. 17:57. Emne: Spindemøl.
Her er lidt flere af dem .

Spindemøl. (Her er lidt flere af dem :-).)
Kim Petersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(9282)
#2 Svar postet d. 26-08-20 kl. 18:51. Emne: Spindemøl.
Næ, egentlig ikke - Der er 3 arter, der kan se sådan ud, og selv om de skulle sidde på et af foderplantetræerne, er det ikke fuldstændig givet, at det lige nøjagtigt er den art, der hører til træet

Besvar | Kommentér

Kim Petersen
#3 Kommentar postet d. 27-08-20 kl. 05:30. Emne: Spindemøl.
Det er vel et spørgsmål om at se på prikkernes antal og placering.

Hvad de sidder på kan vist ikke bruges når det gælder de voksne flyvende dyr.

Den enlige sidder på Slåen - de mange sidder på Regnfang blomster.

Men der var "Vildæble" i nærheden og vist også Tjørn.

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(9282)
#4 Svar postet d. 27-08-20 kl. 07:43. Emne: Spindemøl.
De 3 "ens" er Rønnespindemøl (som også går på Tjørn, Slåen og Mirabel)

samt Benvedspindemøl og Æblespindemøl

Hægspindemøl har langt flere pletter og kan derfor genkendes.

Det samme gælder for en del af larverne - men Hægspindemøl kan identificeres pga pletterne på siden

De øvrige har også visse kendetegn

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Kim Petersen
#5 Kommentar postet d. 27-08-20 kl. 09:26. Emne: Spindemøl.
Ja, jeg kan godt se at de 3 kan være svære at adskille.

Benvedspindemøl - Y. cagnagallus vil jeg godt udelukke - der findes ikke Benved i nærheden af findested.

Æblespindemøl (Y. malinellus) og Rønnespindemøl (Y. padella) ligner godt nok hinanden meget i beprikningen.

Og ud fra værtsplanterne at dømme, kunne jeg godt være fristet til at kalde den (dem) for Yponomeuta padella - for der var store mængder af Slåen på findestedet og kun enkelte Vild-æble og måske Tjørn.

---

Men hvem fanden har fundet på at kalde Yponomeuta padella for Rønnespindemøl !

Så vidt jeg kan læse mig til indgår Røn ikke som værtsplante for denne art.

Yponomeuta padella burde da mere retteligt på dansk hedde - Slåenspindemøl.

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#6 Kommentar postet d. 28-08-20 kl. 06:49. Emne: Spindemøl.
Uha-uha. Nu bevæger du dig ind på farlig grund: "De danske navne" ....

Ang om det kan være Benvedspindemøl. Min erfaring er, at Benved i "meget lille mængde" kan gemme sig utrolige skjulte steder og være indfiltreret i alt mulig andet - så jeg ville ikke umiddelbart udelukke den

Du må leve med, at visse ting aldrig får navn (altså ID)

Den kommer ikke længere - jeg har selv opdrætdyr, jeg aldrig får navn på, f.eks fordi eea proces pludselig går galt og dyret ikke kommer til ende ...

Det er øv, hver gang - men "sådan er livet"

[ergo er Livet = øv ]

Besvar | Kommentér

Kim Petersen
#7 Kommentar postet d. 28-08-20 kl. 11:04. Emne: Spindemøl.
Navnet Slåenspindemøl udmærket og klart bedre end "Rønnespindemøl" der virker helt ved siden af.

Har opdaget at svenskerne faktisk kalder den for -Slånspinnmal - så de synes at have en klarere forståelse af sammenhængen mellem dyret og dets værtsplante.

Nu kender jeg planterne ret godt, så jeg tør godt stå inde for at Benved ikke vokser på stedet - og jeg har også lige tjekket artsliste for lokaliteten, - andre har heller ikke rapporteret Benved for stedet.

Men OK - vi lader usikkerheden komme til gode - så enten "Slåenspindemøl" eller Æblespindemøl.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator