Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Jørgen Grønbjerg
U-mulig ID?? Puppe i Rød Peber-frugt (Læst 179 gange) Postet d. 26-08-20 kl. 21:36
Med (stærk) formodning om, at denne gåde ikke lader sig løse endeligt, dette spørgsmål:

Hvilken sommerfugl kunne denne puppe havde udviklet sig til, om den havde kompletteret sin udvikling???

Fundet for få dage siden i en økologisk Rød Peber-frugt, der var noget afgnasket indvendigt!

Måske andre har set noget lignende?

Oprindelsesland ukendt - plast-emballage sorteret til genbrug...

Tre fotos.

U-mulig ID?? Puppe i Rød Peber-frugt (Med (stærk) formodning om, at denne gåde ikke lader sig løse endeligt, dette spørgsmål:

Hvilken s)
Foto: LJG
Klik på billedet for original størrelse (800 x 444)
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#1 Kommentar postet d. 26-08-20 kl. 21:36. Emne: U-mulig ID?? Puppe i Rød Peber-frugt
... og ...

U-mulig ID?? Puppe i Rød Peber-frugt (... og ...)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 383)
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#2 Kommentar postet d. 26-08-20 kl. 21:37. Emne: U-mulig ID?? Puppe i Rød Peber-frugt
Størrelsesforhold..

U-mulig ID?? Puppe i Rød Peber-frugt (Størrelsesforhold..)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 567)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(9282)
#3 Svar postet d. 26-08-20 kl. 21:44. Emne: U-mulig ID?? Puppe i Rød Peber-frugt
Det er højst sandsynligt Helicoverpa armigera - Kriger træk-ugle

De er ofte med Sydfra i grønsager og blomsterbuketter og den har så opholdt sig "indendøre" hele vejen.

Her en til sammenligning

- se linket HER

MEN af gode grunde kan det ikke blive en totalt sikker bestemmelse. Mange pupper ligner dog hinanden en stor del.

hilsen Kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#4 Kommentar postet d. 26-08-20 kl. 21:53. Emne: U-mulig ID?? Puppe i Rød Peber-frugt
Hej Kjeld

Jeg er "mere end tilfreds" med dit svar.

Det minder mig om firma der reklamerer med noget i retning af: "Vi klarer det meste på ingen tid; det umulige tager nogle minutter...."

TAK for dit svar som er mere end plausibelt...

Findes arten som ynglende i DK - kunne peberfrugten være dyrket i Danmark??

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#5 Kommentar postet d. 27-08-20 kl. 09:31. Emne: U-mulig ID?? Puppe i Rød Peber-frugt
Det allersidste aner jeg ikke. Det er du næsten den, der bedst kan svare på - ved at læse på mærkatet på pakken - oprindelsesland.

Om den yngler her i landet - sandsynligvis ikke. Den mødes mest som "trækfugl" (deraf navnet) på varme vinde sydfra om sommeren, sporadisk

Men endnu mere som larve via de nævnte "kanaler" - jeg har selv holdt 3 larver, som kom hertil via en Sølvbryllupsbuket.

Så smid ikke buketter ud af den slags, før de er gransket for små larver inde i mylderet af blomster - Det er en dejlig art at opdrætte. Den skal bare have en Ærtebælg (med ærter i) eller lidt kål osv - evt vejbred, Mælkebøtte - så er den glad og pludselig så står du med en Imago - som du så kan sætte fri

Om det lykkes for den at flyve til Sydeuropa afhænger nok mest af vejret og årstiden - men arten er vant til turen, kunne man sige, på lige fod med Tidselsommerfugl, Admiral, Gammaugle mv.

Hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(9282)
#6 Svar postet d. 27-08-20 kl. 09:33. Emne: U-mulig ID?? Puppe i Rød Peber-frugt
Her er nogle af de larver, jeg selv har opdrættet fra blomsten, samt et par øvrige fotos af dyret.

En meget smuk larve - og variabel.

U-mulig ID?? Puppe i Rød Peber-frugt (Her er nogle af de larver, jeg selv har opdrættet fra blomsten, samt et par øvrige fotos af dyret. 
)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#7 Kommentar postet d. 27-08-20 kl. 23:02. Emne: U-mulig ID?? Puppe i Rød Peber-frugt
Hej Kjeld

Tak for din grundighed! Og lærerige svar!

Vedr. oprindelse af peberfrugten skrev jeg, at emballage-plastfolien var røget til genbrug. Jeg har nu rodet posen med genbrugsfolieplast igennem og har fundet indpakningen, der afslører, at oprindelsen er Spanien, nærmere betegnet den sydøstlige by San Javier nær Murcia. Så dét er nok oprindelsesstedet!

Hermed lukkes tråden fra min side

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#8 Kommentar postet d. 28-08-20 kl. 06:59. Emne: U-mulig ID?? Puppe i Rød Peber-frugt

Du må tage en spanskkursus i AOF i vinter, så du kan kommunikere med de næste larver "du køber"

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator