Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Pless-Schmidt
Hvilken vandkalv larve? (Læst 149 gange) Postet d. 27-08-20 kl. 15:11
Umiddelbart ligner det en Agabus larve, men er det det, og kan man komme til art?

Hvilken vandkalv larve? (Umiddelbart ligner det en Agabus larve, men er det det, og kan man komme til art?)
Kim Pless-Schmidt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kim Pless-Schmidt
#1 Kommentar postet d. 27-08-20 kl. 15:11. Emne: Hvilken vandkalv larve?
Et billede ovenfra

Hvilken vandkalv larve? (Et billede ovenfra)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#2 Kommentar postet d. 27-08-20 kl. 20:11. Emne: Hvilken vandkalv larve?
Tid og sted? - Synes det ligner en Rhantus, men længdeforholdet mellem de yderste to følehornsled bør kunne afkalere om Colymbetinae eller Agabinae. - Har den egentlige bræmmer af hår på benene (frem for mere spredte hår eller små hårgrupper) ?

Besvar | Kommentér

Kim Pless-Schmidt
#3 Kommentar postet d. 27-08-20 kl. 23:11. Emne: Hvilken vandkalv larve?
Hej Mogens!

Jeg glemte helt tid og sted. Den er fundet ved Søby Sø d. 17-08-2020. Du får lige nogle billeder af benene samt hovedet

Hvilken vandkalv larve? (Hej Mogens!

Jeg glemte helt tid og sted. Den er fundet ved Søby Sø d. 17-08-2020. Du får lige nog)
Klik på billedet for original størrelse (750 x 563)
Besvar | Kommentér

Kim Pless-Schmidt
#4 Kommentar postet d. 27-08-20 kl. 23:11. Emne: Hvilken vandkalv larve?
2

Hvilken vandkalv larve? (2)
Klik på billedet for original størrelse (750 x 563)
Besvar | Kommentér

Mogens Holmen

Svaraktivitet:

(1582)
#5 Svar postet d. 28-08-20 kl. 08:53. Emne: Hvilken vandkalv larve?
Det er en tredjestadie-larve fra slægten Rhantus. Den "ligner" umiddelbart meget de Rhantus-larver, jeg selv kender fra Rh. exsoletus-lokaliteter i sensommeren, så det er sikkert den. Evt. kan du prøve selv at køre den gennem kendetegn/nøgler i artiklen her - se linket HER (af de danske er Rh. bistriatus ikke medtaget i artiklen, men næppe heller særlig sandsynlig her).

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Kim Pless-Schmidt
#6 Kommentar postet d. 04-09-20 kl. 17:51. Emne: Hvilken vandkalv larve?
Hej Mogens!

Jeg accepter gerne Rhantus larve. Jeg kiggede lidt på dens urogomphus, men det ligner ikke R. exsoletus - Jeg kigger lige på larven igen, når jeg får lidt bedre tid. Mange tak fordi, at du tilsendte mig nøglen. Det er sådan noget materiale, som jeg har søgt efter

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator